Opdracht

Hieronder wordt een beschrijving van een stappenplan gegeven, ontwikkeld voor een groepje van drie leerlingen. Bij het individueel werk moet een leerling alle stappen (wat ingekort) in z'n eentje doorlopen. 


Nuttige tips:

Inleiding


Bij het verzamelen van de informatie en samenstellen van de Inleiding
moeten leerlingen aan de volgende aspecten denken:


Leerling 1


In de Engelse site "Russian Painting of the 20th century" (http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/frame4.html) in de linker kolom klik Introduction aan. Hier vind je een korte beschrijving van de Russische Avant-garde met de vermelding van stromingen en de belangrijkste namen.


Leerling 2


Ga naar "History of the Artistic Movements in Russia" (http://www.geocities.com/Paris/8182/history.htm). Hier vind je een korte geschiedenis van de Russische Avant-garde, lees voornamelijk de alinea's 6, 8, 9, 12-14 en 16.


Leerling 3


In Deel I van de hulppagina is een algemene informatie in het Russisch te vinden over de Russische Avant-garde.


Stromingen


De belangrijkste kunststromingen binnen de Russische Avant-garde: Futurisme, Neo-primitivisme en Rayonisme, en Suprematisme. Iedereen in het groepje neemt een kunststroming op zijn rekening.
Bij het opstellen van een overzicht moet er gedacht worden aan de volgende punten:


Futurisme (leerling 1)

  1. In de Nederlandstalige site "Museum Boijmans van Beuningen" (http://www.boijmans.rotterdam.nl/onderw/stroming/index.htm) ga naar Stromingen. Hier zijn allerlei kunststromingen en scholen te vinden in alfabetische volgorde. Kies voor Futurisme.
  2. Aanvullende informatie in het Russisch over Futurisme is te vinden in hulppagina Deel III.


Neo-primitivisme en Rayonisme (leerling 2)

  1. In de Engelse site "Russian Painting of the 20th century" (http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/ruspaint.html) ga naar de stromingen Neo-primitivisme en Rayonisme (linker kolom).
  2. Aanvullende informatie in het Russisch over deze stromingen is te vinden in hulppagina Deel V.

 

Suprematisme (leerling 3)

  1. In de Engelse site "Russian Painting of the 20th century" (http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/ruspaint.html) ga naar de stroming Suprematisme (linker kolom).
  2. Aanvullende informatie in het Russisch over deze stroming is te vinden in hulppagina Deel II.


Kunstenaars

  1. Iedereen gaat op zoek naar biografische gegevens en schilderijen van de belangrijkste schilders die tot de betreffende kunststroming behoren. Bijvoorbeeld Larionov en Goncharova zijn te vinden in de zaal met Rayonisme en Neo-primitivisme.
  2. De kunstenaars die geen duidelijke kunstzinnige oriëntatie hadden zullen een aparte zaal vormen.
  3. Vaak wordt de biografie van een kunstenaar begeleid/geïllustreerd met zijn schilderijen. Leerlingen moeten meteen hun keuze maken en deze noteren.
  4. Een leerling mag 3 à 5 schilderijen per kunstenaar uitzoeken en tentoonstellen.
  5. De biografie van een kunstenaar mag niet groter zijn dan een half A4! Bij het samenstellen van de biografieën moet een leerling aan de volgende punten denken:


David Burliuk en Wassily Kandinsky (leerling 1)

  1. In de Engelse site "The Farther of Russian Futurism" (http://www.a-art.com/avantgarde/art/burliuk/index.html) onder de tekst staat het rode blokje met Paintings.
  2. Ga nu naar Some Links binnen hetzelfde document. Klik "David Davidovich Burliuk (1882-1967), Russian/American" aan (htpp://media.dickinson.edu/gallery/Sect21.html). Hier is zijn biografie afgedrukt. Het meest belangrijke staat in de alinea's 1 en 3.
  3. Aanvullende informatie over Burliuk is te vinden in hulppagina Deel III.
     
  4. Een betere biografie van Kandinsky is te vinden op de Engelse site "Russian Painting of the 20th century" (http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/frame4.html). In de linker kolom klik de naam van Kandinsky aan. Hier vind je een uitgebreide biografie van de kunstenaar plus zijn schilderijen.
  5. Aanvullende informatie over Kandinsky is te vinden in hulppagina Deel IV.


Natalya Goncharova en Michail Larionov (leerling 2)

  1. De biografie en schilderijen van Goncharova zijn te vinden op de Engelse site (http://www.rollins.edu/Foreign_lang/Russian/gonch.html).
  2. De biografie van Larionov staat op de Russische site (http://www.tretyakov.ru/russian/Events/Rjazan/larionov.htm).
  3. Aanvullende informatie over Larionov en Goncharova is te vinden op hulppagina Deel V.


Marc Chagall en Kazimir Malevich (leerling 3)

  1. Informatie over Chagall is te vinden op de Russische site (http://w3.vitebsk.by/vitebsk/chagall/index.html). Zoek de Korte biografie van Chagall (http://w3.vitebsk.by/vitebsk/chagall/art_shagal.html) en let vooral op de alinea's 2, 5-6, 8-9 en 11-12.
  2. Ga terug naar Chagall Index en klik Sommige Werken aan (http://w3.vitebsk.by/vitebsk/chagall/galer.html) Hier zijn zijn schilderijen te vinden.
     
  3. Een korte biografie van Malevich staat op de Russische site (http://www.tretyakov.ru/russian/Events/Samara/malevich.htm).
  4. Aanvullende informatie over Malevich plus zijn schilderijen zijn te vinden op de Russische site (http://w3.vitebsk.by/malevich/index.html). Onder deze korte biografie zijn er zijn werken te vinden onder de rubrieken "Schilderkunst" en "Suprematisme".

 


 Vorige ] Home ] Volgende ]  

Nog een webquest / webkwestie / talenquest doen? surf naar www.webkwestie.nl

Heb je op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webquest? Zijn er links die niet werken? Mail ze naar de WebQuestmaker

Dit werk valt onder een Creative Commons licentie. www.webkwestie.nl is een gratis website voor alle onderwijssoorten. Er is geprobeerd alleen maar rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan meteen weten. Er wordt z.s.m. op gehandeld. De afbeeldingen zijn afkomstig van Pixabay en PXhere, Commons.Wikimedia of Microsoft Clipart Gallery, tenzij anders is vermeld.