Egypte,het land van de piramiden |
||
|
Lees je deze webkwestie voor de eerste keer,
werk ze dan in volgorde af.
Als je met je muis over een woord gaat, verandert het in een
handje.
Als je dan klikt, dan ga je meteen naar dat hoofdstuk.
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
1. INLEIDING |
Je bent als 4e jaars student aan de Hogeschool voor toerisme
in Breda dit jaar geslaagd voor je diploma.
Je wilt nu aan de slag. In je eigen woonplaats wil je een reisbureau opstarten
dat gespecialiseerd is in reizen naar exotische landen.
Als eerste land waar jij reizen naartoe wil organiseren is Egypte. In je studietijd ben je daar al verschillende keren geweest.
In je hoofd heb je een geniaal plan om een reisgids te maken
die veel beter en completer is dan die je normaal tegenkomt over Egypte.
|
|
Als je reisgids klaar is, moet hij eerst gekeurd worden door de Commissie voor Toerisme, voordat je hem aan klanten mag aanbieden. |
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
2 OPDRACHT |
Ontwerp een reisgids over Egypte.
In deze gids komen de volgende hoofdstukken voor:
- Egypte, een korte geschiedenis. - De Nijl, levensader van Egyptenaren - Steden in Egypte - Toeristische bezienswaardigheden - Vakantieadressen
|
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
3. VERWERKING |
Verdeel je reisgids in 5 hoofdstukken.
Spreek van tevoren af wie wat gaat doen.
In hoofdstuk 1 geeft je een korte
weergave van de geschiedenis van Egypte.
Denk hierbij aan: Farao 's - piramiden - het dal der koningen - het
leven langs de Nijl
In hoofdstuk 2 laat je zien hoe de Nijl
nog steeds een levensader voor de Egyptenaren is.
Denk hierbij aan: plattegrond van Egypte -leefgebieden van de Egyptenaren -
landbouw, visserij en industrie - toerisme.
In hoofdstuk 3 geef je een beknopt beeld
van de 3 belangrijkste steden van Egypte. (Alexandrië - Cairo - Assoean) Denk hierbij aan: de ligging, de voornaamste bezienswaardigheden, welke functie elke stad voor het land heeft. |
In hoofdstuk 4 laat je je klanten
uitvoerig kennis maken met de vele oudheidkundige bezienswaardigheden, die
Egypte rijk is.
Denk hierbij aan: Dynastieën van farao 's - piramiden - Luxor - hieroglyfen.
In hoofdstuk 5 bied je de toerist een
overzicht van de mogelijke excursies die ze kunnen maken. Denk hierbij aan: toeristische steden (Cairo - Thebe - Luxor - Abu Simbel) Vergeet ook niet over de Nijlcruises te schrijven. Geef tenslotte ook een keuze uit hotels in verschillende badplaatsen, zoals Hurghada, Makadi en El Gouna. |
Verzamel al je informatie en stel hier
een boeiende reisgids van samen.
De benodigde plaatjes kun je van de diverse internetsites over Egypte
downloaden.
Zorg ook voor een aansprekende voorkant met de naam van je reisbureau er
natuurlijk op.
Tot slot zet je een korte presentatie in elkaar, waarmee jullie de commissie voor Toerisme moeten overtuigen dat jullie reisbureau de beste reisgids over Egypte aanbiedt.
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
4. INFO BRONNEN |
Op de volgende Internetsites kun je veel informatie en
plaatjes vinden over Egypte:
Nederlandse sites 1.http://egypte.startkabel.nl/ |
|
.4.http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/afrika/egypte/
5. http://www.vrijetijd.com/land.afrika.egypte.shtml
Daarnaast is in het documentatiecentrum van de school of in de plaatselijke bibliotheek voldoende informatie te vinden.
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
5. BEOORDELING |
Als je reisgids klaar is, mag je een
presentatie geven voor de Commissie van Toerisme.
Deze mensen bestuderen je reisgids ook zeer uitvoerig.
Lees maar eens in de onderstaande tabel waar ze allemaal op letten.
De bedoeling is dat je een zo hoog mogelijke score haalt, zodat jouw reisgids
enorm populair wordt en veel toeristen gaat trekken.
Onderdelen |
Uitstekend |
Ruim
voldoende |
Moet
beter |
Presentatie
|
De
presentatie was duidelijk en goed te begrijpen. De presentatie was
informatief, overtuigend, creatief, en je gebruikte alle onderdelen van het
project. |
Hier
en daar was de presentatie rommelig. Je had meer dingen moeten laten
zien. |
Het
leek wel of de presentatie nauwelijks was voorbereid. |
Inhoud van reisgids 25 punten |
Uit
de reisgids blijkt dat je hebt begrepen waar het om gaat en voldoende
informatie hebt opgezocht. |
De
reisgids is niet overal (even)duidelijk. De informatie is soms moeilijk
te volgen. |
De
reisgids was niet duidelijk,verwarrend en het ontbrak aan voldoende informatie. |
Tekst |
Geen
spelfouten en de zinnen en alinea's kloppen. Punten, komma's,
hoofdletters, het klopte allemaal. |
Sommige
woorden zijn verkeerd gespeld of verkeerd gebruikt. Ook kloppen hier en
daar de zinnen niet. |
Veel
spellingsfouten en slecht lopende zinnen. |
Lay
out van reisgids |
De
vormgeving is perfect. De verhouding tussen tekst en beeld is goed
verdeeld. |
Ziet
er aardig uit, maar sommige delen hebben geen plaatjes; andere weer te
veel. |
Er
staan te weinig / te veel plaatjes in. |
Samenwerking |
De taken waren heel goed verdeeld. |
De taken konden beter verdeeld zijn. Nu was er een die meer deed dan
de andere. |
Onduidelijk was, wie wat zou gaan doen. |
Eindscore: | |
80 - 100 | Je bent een uitstekende reisdeskundige die de toeristen weet te verleiden met spraakmakende teksten en prachtige foto 's. Ga zo verder! |
60 - 80 | Je hebt al enige ervaring in het maken van een goede reisgids. Toch zijn er onderdelen die niet goed uit de verf komen. Let daar een volgende keer op! |
0 - 60 | Je eerste ervaring met het maken van een reisgids is nog niet zo vlot verlopen.Beschouw deze 1e reisgids maar als proef en probeer de volgende veel beter uit te voeren. De toeristen zitten met smart op je te wachten! |
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
6. AFSLUITING |
Als je deze webkwestie voldoende hebt uitgevoerd, heb je geleerd:
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |
7. LEERKRACHT |
Titel : | Egypte, land van piramiden |
- | Bestemd voor: groep 8 basissonderwijs |
- | Bedacht door: Jan Ossenblok |
- | Emailadres: j.ossenblok@worldmail.nl |
- | Egypte is een prachtig land. Door de kinderen vanuit een geschiedkundig, een topografisch, een aardrijkskundig, een cultureel en een toeristisch oogpunt naar dit land te laten kijken, leren ze meer over Egypte. |
- | De opdracht is in principe voor groepjes van 2 kinderen geschreven, maar zou ook wel individueel te maken zijn. |
- | In de bibliotheek zijn veel informatieve
boeken over dit onderwerp te vinden. Ook op internet is een keur aan websites beschikbaar, die Egypte vanuit verschillende oogpunten bekijken. |
- | Deze "webkwestie" is te vinden op: www.webkwestie.nl |
titelpagina | 1. inleiding | 2. opdracht | 3. verwerking |
4. info bronnen | 5. beoordeling | 6. afsluiting | 7. leerkracht |