Egypte, 

het land van de piramiden

 

 

 

Lees je deze webkwestie voor de eerste keer,

werk ze dan in volgorde af.

Als je met je muis over een woord gaat, verandert het in een handje.

Als je dan klikt, dan ga je meteen naar dat hoofdstuk.

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     1. INLEIDING

Je bent als 4e jaars student aan de Hogeschool voor toerisme in Breda dit jaar geslaagd voor je diploma.
Je wilt nu aan de slag. In je eigen woonplaats wil je een reisbureau opstarten dat gespecialiseerd is in reizen naar exotische landen.

Als eerste land waar jij reizen naartoe wil organiseren is Egypte. In je studietijd ben je daar al verschillende keren geweest.

In je hoofd heb je een geniaal plan om een reisgids te maken die veel beter en completer is dan die je normaal tegenkomt over Egypte.

 

                       
Als je reisgids klaar is, moet hij eerst gekeurd worden door de Commissie voor Toerisme, voordat je hem aan klanten mag aanbieden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

     2 OPDRACHT

Ontwerp een reisgids over Egypte.

In deze gids komen de volgende hoofdstukken voor:

 

- Egypte, een korte geschiedenis.

- De Nijl, levensader van Egyptenaren

- Steden in Egypte

- Toeristische bezienswaardigheden

- Vakantieadressen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

     3. VERWERKING

Verdeel je reisgids in 5 hoofdstukken.
Spreek van tevoren af wie wat gaat doen.

In hoofdstuk 1 geeft je een korte weergave van de geschiedenis van Egypte.
Denk hierbij aan: Farao 's - piramiden - het dal der koningen - het leven    langs de Nijl

In hoofdstuk 2 laat je zien hoe de Nijl nog steeds een levensader voor de Egyptenaren is.
Denk hierbij aan: plattegrond van Egypte -leefgebieden van de Egyptenaren - landbouw, visserij en industrie - toerisme.

In hoofdstuk 3 geef je een beknopt beeld van de 3 belangrijkste steden van Egypte. (Alexandrië - Cairo - Assoean)
Denk hierbij aan:  de ligging, de voornaamste bezienswaardigheden, welke functie elke stad voor het land heeft.

In hoofdstuk 4 laat je je klanten uitvoerig kennis maken met de vele oudheidkundige bezienswaardigheden, die Egypte rijk is.
Denk hierbij aan: Dynastieën van farao 's - piramiden - Luxor - hieroglyfen.

In hoofdstuk 5 bied je de toerist een overzicht van de mogelijke excursies die ze kunnen maken.
Denk hierbij aan: toeristische steden (Cairo - Thebe - Luxor - Abu  Simbel)
Vergeet ook niet  over de Nijlcruises te schrijven.
Geef tenslotte ook een keuze uit hotels in verschillende badplaatsen, zoals Hurghada, Makadi en El Gouna.

 

Verzamel al je informatie en stel hier een boeiende reisgids van samen.
De benodigde plaatjes kun je van de diverse internetsites over Egypte downloaden.
Zorg ook voor een aansprekende voorkant met de naam van je reisbureau er natuurlijk op.

Tot slot zet je een korte presentatie in elkaar, waarmee jullie de commissie voor Toerisme moeten overtuigen dat jullie reisbureau de beste reisgids over Egypte aanbiedt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

     4. INFO BRONNEN

 

Op de volgende Internetsites kun je veel informatie en plaatjes vinden  over Egypte:

Nederlandse sites

 1.http://egypte.startkabel.nl/                           

2.http://www.besttours.be/nl/egypt/

3.http://egypte.glow.nl/

 

.4.http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/afrika/egypte/

5. http://www.vrijetijd.com/land.afrika.egypte.shtml

Daarnaast is in het documentatiecentrum van de school of in de plaatselijke bibliotheek voldoende informatie te vinden.

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

     5. BEOORDELING

Als je reisgids klaar is, mag je een presentatie geven voor de Commissie van Toerisme.
Deze mensen bestuderen je reisgids ook  zeer uitvoerig.
Lees maar eens in de onderstaande tabel waar ze allemaal op letten.
De bedoeling is dat je een zo hoog mogelijke score haalt, zodat jouw reisgids enorm populair wordt en veel toeristen gaat trekken.

Onderdelen

Uitstekend

Ruim voldoende

Moet beter

Presentatie


(spreekbeurt)

25 punten

De presentatie was duidelijk en goed te begrijpen. De presentatie was informatief, overtuigend, creatief, en je gebruikte alle onderdelen van het project.

Hier en daar was de presentatie rommelig. Je had meer dingen moeten laten zien. 
Sommige zaken, die zijn opgesomd, waren niet goed genoeg uitgezocht.

Het leek wel of de presentatie nauwelijks  was voorbereid.
Je hebt weinig tot niets gebruikt om te laten zien. Het was verwarrend en moeilijk om te volgen.

Inhoud van reisgids

25 punten

Uit de reisgids blijkt dat je hebt begrepen waar het om gaat en voldoende informatie hebt opgezocht.

De reisgids is niet overal (even)duidelijk. De informatie is soms moeilijk te volgen.

De reisgids was niet duidelijk,verwarrend en het ontbrak aan voldoende informatie.

Tekst
Stellen en spellen

10 punten

Geen spelfouten en de zinnen en alinea's kloppen. Punten, komma's, hoofdletters, het klopte allemaal.

Sommige woorden zijn verkeerd gespeld of verkeerd gebruikt. Ook kloppen hier en daar de zinnen niet.

Veel spellingsfouten en slecht lopende zinnen.
Te moeilijke taal gebruikt.  

Lay out van reisgids 
10 Punten

De vormgeving is perfect. De verhouding tussen tekst en beeld is goed verdeeld.

Ziet er aardig uit, maar sommige delen hebben geen plaatjes; andere weer te veel.

Er staan te weinig / te veel plaatjes in.

Samenwerking

 

  30 punten

   De taken waren heel goed verdeeld.
Er is goed afgesproken wie wat wanneer klaar zou hebben.
Er werd op tijd en goed met elkaar overlegd.

   De taken konden beter verdeeld zijn. Nu was er een die  meer deed dan de andere.
De afspraken over wie wat klaar moest hebben, waren onduidelijk.
Het overleg tussen jullie twee had beter gekund.

   Onduidelijk was, wie wat zou gaan doen.
Er zijn geen afspraken gemaakt wanneer iets klaar moest zijn.
Overleg was er nauwelijks of jullie konden het maar niets eens worden.

 

Eindscore:
80 - 100 Je bent een uitstekende reisdeskundige die de toeristen weet te verleiden met spraakmakende teksten en prachtige foto 's. Ga zo verder!
60 - 80 Je hebt al enige ervaring in het maken van een goede reisgids. Toch zijn er onderdelen die niet goed uit de verf komen. Let daar een volgende keer op!
0 - 60 Je eerste ervaring met het maken van een reisgids is nog niet zo vlot verlopen.Beschouw deze 1e reisgids maar als proef en probeer de volgende veel beter uit te voeren. De toeristen zitten met smart op je te wachten!

 

 

 

 

 

 

 


 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

     6. AFSLUITING

Als je deze webkwestie voldoende hebt uitgevoerd, heb je geleerd:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

     7. LEERKRACHT

 

Titel     : Egypte, land van piramiden
- Bestemd voor: groep 8 basissonderwijs
- Bedacht door: Jan Ossenblok
- Emailadres: j.ossenblok@worldmail.nl
- Egypte is een prachtig land. Door de kinderen vanuit een geschiedkundig, een topografisch,   een   aardrijkskundig, een cultureel en een toeristisch oogpunt naar dit land te laten  kijken, leren ze meer over Egypte.
- De opdracht is in principe voor groepjes van 2 kinderen geschreven, maar zou ook  wel individueel te maken zijn.
- In de bibliotheek zijn veel informatieve boeken over dit onderwerp te vinden.
Ook op internet is een keur aan websites beschikbaar, die Egypte vanuit verschillende oogpunten bekijken.
- Deze "webkwestie" is te vinden op: www.webkwestie.nl

 

 

 

 

 

 

titelpagina 1. inleiding 2. opdracht 3. verwerking
4. info bronnen 5. beoordeling 6. afsluiting 7. leerkracht