Afbeelding van: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/23087/
|
Opdracht 1:
Maak een identiteitskaart van
een dier dat op de Zuidpool leeft. Geef een antwoord op de volgende
vragen:
-
Hoe ziet het dier eruit
(grootte, gewicht, kleur, ...)? Hoe beweegt het zich voort? Welk
geluid maakt het?
-
Waar woont dat dier? Is
het wild of een tam dier?
-
Wat eet dat dier? Is het
een planten-, vlees- of alleseter?
-
Welke vijanden heeft het?
-
Hoe beschut het zich tegen
het weer?
-
Wat is de typische naam van het mannetje, het
vrouwtje en het jong?
-
Hoe plant het dier zich voort? Hoe zorgt het
voor zijn jongen?
-
Met welke andere dieren is het verwant?
-
Tot welke hogere groep dieren behoort het?
-
Hoe wordt het beschermd of verzorgd? Welk nut
heeft het voor de mens?
-
Is er nog andere belangrijke informatie te
vinden over dit dier?
|
Opmerkingen:
-
Kies een bepaalde soort. Dus geen familie.
Voorbeeld: Kies een poedel, geen hond.
-
Zorg dat jullie dier zeker op de
Zuidpool leeft.
-
Niet alle vragen dienen te worden opgelost!
-
Kies een leuke manier om de antwoorden voor te
stellen (voorbeelden: interview, affiche, strip, ...)
Opdracht 2:
Maak een korte biografie van
een ontdekkingsreiziger die een tocht maakte naar dit vreemde continent.
Geef een antwoord op de volgende vragen:
-
Wat is het beroep van deze
persoon?
-
Welke (lichamelijke en
geestelijke) eigenschappen en kenmerken heeft deze persoon?
-
Waar leeft of leefde die
persoon
-
Wanneer leeft of leefde die
persoon?
-
In welke omstandigheden of welk
tijdsbeeld leeft of leefde hij (wonen, werken, vervoer, kleding, ...)?
-
Waarom is deze persoon zo bekend
of beroemd?
-
Hoe verliep het leven van deze
persoon?
-
Wat is de betekenis van het werk
van deze persoon voor ons?
-
Is er nog andere belangrijke
informatie te vinden over deze persoon?
Opmerkingen:
-
Zorg dat deze persoon zeker een
ontdekkingsreis maakte naar de zuidpool.
-
Niet alle vragen dienen te
worden opgelost!
-
Kies een leuke manier om de
antwoorden voor te stellen (voorbeelden: interview, affiche, strip, ...)
|
Henry Bowers (1883–1912) [Public domain],
via Wikimedia Commons
|
Afbeelding van pixel2013 via
Pixabay
|
Opdracht 3:
Maak een een fantasieverhaal
dat zich afspeelt op de Zuidpool, waarin jullie laten zien dat jullie
weten hoe het leven daar is. Doe dit volgens de volgende werkwijze:
-
Bekijk de infobronnen die
jullie hebben verzameld.
-
Maak aantekeningen over een onderwerp dat
jullie interesseert. Jullie zijn vrij in de keuze van het onderwerp.
Voorbeelden van onderwerpen zijn: allerlei dieren, klimaat, geschiedenis,
laatste nieuws, gat in de ozonlaag.
-
Noteer de belangrijkste gegevens op een
blaadje. Indien nodig mogen jullie ook één of meer pagina's uitprinten.
-
Verwerk de informatie in een fantasieverhaal.
Schrijf een kort verhaal over Antarctica. Het verhaal mag tweehonderd tot
vierhonderd woorden lang zijn.
-
Maak aantekeningen over een onderwerp dat
jullie interesseert. Jullie zijn vrij in de keuze van het onderwerp.
Voorbeelden van onderwerpen zijn: allerlei dieren, klimaat, geschiedenis,
laatste nieuws, gat in de ozonlaag.
Noteer de belangrijkste gegevens op een
blaadje. Indien nodig mogen jullie ook één of meer pagina's uitprinten.
Verwerk de informatie in een fantasieverhaal.
Schrijf een kort verhaal over Antarctica. Het verhaal mag tweehonderd tot
vierhonderd woorden lang zijn.
|
Opmerkingen:
-
Maak vooraf een goede keuze in jullie
onderwerp, zodat jullie nadien niet moeten veranderen.
-
Schrijf eerst de belangrijkste delen van jullie
verhaal op: inleiding - midden - slot.
-
Maak jullie inleiding niet te lang.
-
Zorg voor een verrassend slot.
-
Het is beter kortere zinnen te maken.
-
Maak gebruik van een woordenboek.
-
Let op hoofdletters en leestekens.
Bijkomende opdracht:
Alle gegevens die jullie
verzameld hebben, moeten in een boekje komen. Dit boekje moet er
natuurlijk pico bello uitzien. Houd daarbij de volgende richtlijnen in de
gaten:
-
Een mooie kaft. Daarop
komt een mooie afbeelding van de Zuidpool zelf of één of meer dieren
of ontdekkingsreizigers.
Een inleiding van niet
langer dan één bladzijde. Hierin schrijven jullie op wie de
samenstellers zijn van het boekje en waarom jullie het boekje gemaakt
hebben.
In het eerste hoofdstuk komt de beschrijving
van een 'Zuidpooldier'.
-
Het tweede hoofdstuk gaat over het
levensoverzicht van een poolreiziger.
-
In het laatste hoofdstuk komt jullie
fantasieverhaal.
-
Maak ook een inhoudsopgave waarin jullie een opsomming
geven van de verschillende delen van jullie boekje.
-
Jullie boekje wordt afgesloten met een
overzicht van alle informatiebronnen die jullie gebruikt hebben.
-
Daarbij noteren jullie precies welke boeken,
websites en andere informatiebronnen jullie gebruikt hebben.
|
Afbeelding
van: https://pixabay.com |
|