Werk onderstaande lijst van opdrachten liefst ook in deze volgorde af. Het
zou een logisch geordend geheel moeten zijn. Mocht je toch problemen
ondervinden, wend je dan tot de leerkracht.
-
Ga op zoek naar een geschikte locatie/ locaties binnen de
school om je beroepenmarkt te houden. Denk eraan dat de sprekers
misschien ook een tafel en wat stoelen nodig hebben.
-
Vraag aan je leerkracht of aan je directeur een lijst met geplande
activiteiten zodat je een datum kan prikken voor de beroepenmarkt
zonder de anderen in het vaarwater te zitten.
-
Voor je de volgende stap zet, moeten alle groepjes en de leerkracht de
koppen even bij elkaar steken opdat niet iedereen lokalen gaat reserveren op
verschillende data. Bespreek even wat jullie de beste keuze lijkt en wie
zich verantwoordelijk stelt voor de vierde stap.
-
Controleer of de gevonden lokalen op die datum beschikbaar
zijn en reserveer ze zonodig . Denk eraan dat je misschien ook tijd
nodig hebt om een bepaald lokaal vooraf te schikken!
-
Stel een brief op aan de ouders, grootouders... waarin je
hen uitnodigt om als spreker deel te nemen aan de beroepenmarkt. Vraag ook
of die ouders eventueel bereid zouden zijn om achteraf enkele leerlingen
eens mee te nemen naar hun bedrijf, werk, winkel... Gebruik
hiervoor een tekstverwerkingsprogramma en probeer veel aandacht te besteden
aan de vormgeving, het taalgebruik en de spelling. Het succes van de
activiteit kan hier sterk van afhankelijk zijn!
Vermeld duidelijk de datum, aanvangsuur en einduur en de plaats waar één
en ander doorgaat.
Zorg voor een antwoordstrook zodat je een beeld krijgt van het aantal
positieve antwoorden. Denk hierbij ook aan de mogelijkheid tot bezoek
achteraf!.
-
Bespreek het resultaat van de vorige stap met je leerkracht en zorg ervoor
dat de brieven na goedkeuring ook verspreid worden.
-
Stel met de hele klas aan de hand van de binnengekomen antwoordstroken een uurrooster op
voor de sprekers en de leerlingen. Zorg ervoor dat je eindresultaat verzorgd
en overzichtelijk is.
Elke spreker moet een exemplaar krijgen om te weten hoeveel groepen
er bij hem of haar zullen passeren en hoeveel tijd hij of zij per groep kan
besteden.
Elk groepje leerlingen moet een blad krijgen met daarop de volgorde
en plaats van de sprekers (beroepen) waar zij langs moeten.
-
Stel een tweede brief op voor de sprekers om hen van het
bovenstaande op de hoogte te brengen. Probeer dit zo snel mogelijk voor
mekaar te krijgen. Zo kan iedereen zijn planning zo snel mogelijk maken. Bespreek
ook weer even met de leerkracht voor je die verspreidt.
-
Zorg voor een 'dank-je-wel' (bloemen, knutselwerkje...) dat je na afloop
aan alle sprekers kan overhandigen. Misschien een ideetje opdoen bij je
leerkracht? Bereid ook een dankwoordje voor dat op de dag zelf door één
van jullie kan worden voorgelezen.
-
Breng alle deelnemende leerlingen op de hoogte van het uurrooster zodat
iedereen vooraf weet waar hij/zijn op de dag van de activiteit heen moet.
-
Breng de schikking van de lokalen tijdig in orde zodat alles klaar staat
voor de beroepenmarkt voordat je sprekers aankomen.
-
Zorg voor een ontvangstcomité dat de sprekers bij aankomst begeleidt naar
de juiste plaats. Op het einde van de activiteit kunnen zij de sprekers ook
weer naar een verzamelpunt brengen voor de afsluiting.
-
Lees na afloop je dankwoordje voor en overhandig aan de sprekers het
presentje (zie boven).