TAAK

De kernidee van jullie opdracht is te ontdekken in welke mate de werkelijke invulling van archeologie verschilt met de algemeen gekende opvattingen. Wat de gangbare ideeën hierover zijn, werden reeds in de voorbereidende les behandeld. Daarom zal jullie zoektocht, of puzzelwerk er vooral uit bestaan uit te pluizen wat archeologie in werkelijke inhoudt. Om dit op een zo efficiënt mogelijke manier op te lossen, moeten we vooreerst deze opdracht veder ontrafelen of de puzzelstukjes verder verdelen.

Met andere woorden : archeologie is een zodanig omvangrijk begrip dat men genoodzaakt is, wil men zo grondig en juist mogelijk te werk gaan, om de opdracht verder op te splitsen.

Om jullie op weg te helpen werden in punt 3 de opdracht ingedeeld in 5 onderverdelingen. De meest logische manier op dergelijke opdracht aan te pakken is de klas te verdelen in groepjes van 3 tot 5 personen. Elk groepje heeft dan een specifieke opdracht te vergelijken met een stuk uit de taartvorm die de volledige puzzel voorstelt. Elk van jullie behorende tot een bepaald groepje zal op zijn/haar beurt een deeltje van die specifieke opdracht moeten onderzoeken te vergelijken met enkele puzzelstukjes behorende tot dat deel van de puzzel dat jouw groepje vertegenwoordigt. Hoe die verdeling gebeurt, laat ik aan jullie organisatietalent over.

Elk groepje zal op die manier één van de aspecten van archeologie grondig opzoeken, bestuderen en vergelijken met het door de groepsdiscussie (uit de inleidende les) verkregen beeld over archeologie.

Wanneer alle groepjes hun opdracht naar behoren hebben ingevuld, zullen in een afsluitende les alle puzzelstukjes worden samengebracht, zodat voor iedereen een correct en geheel beeld over archeologie ontstaat. Dit gebeurt in spreekbeurtvorm (in ongeveer 20 à 25 minuten) voor de klas. Uiteraard dienen jullie tijdens deze spreekbeurten, naast jullie conclusies of de antwoorden op de gestelde vragen, te vermelden hoe jullie tot dergelijke besluiten zijn gekomen, met andere woorden : welke methode heb je gebruikt om de stukjes aan elkaar te laten passen.

Voor deze opdracht krijgen jullie twee weken de tijd. Deze dient schriftelijk te worden ingediend (met eventueel beeldmateriaal). Daarna zullen de data voor de spreekbeurten in samenspraak worden vastgelegd.