TAAK

Jullie maken samen een muurkrant, die na afloop van deze les op het prikbord in de inkomhal zal worden opgehangen, en die dus ook op de open dag eind mei door iedereen zal kunnen worden gelezen. Het is de bedoeling dat jullie een aantal teksten schrijven over de cultuur in het hedendaagse Griekenland, en dat daarbij ook een aantal foto?s en andere afbeeldingen worden geplaatst; op de open dag zelf kunnen we dit project eventueel uitbreiden met Griekse muziek op de achtergrond, met videobeelden of met Griekse hapjes voor de bezoekers.

Zoals jullie inmiddels al wel weten, halen we onze informatie in de eerste plaats van het internet. Bij wijze van inleiding bekijken we allemaal samen een aantal feiten over het land dat we bestuderen, zodat we een algemeen beeld krijgen, dat verder gaat dan de stelling dat ?Griekenland een mooi en warm land is met veel eilanden en veel water?. Het cijfermateriaal over Griekenland neem je eerst aandachtig door. Vervolgens bewaar je het op een diskette: in de lessen informatica zal je leren hoe je deze cijfergegevens kunt omzetten in overzichtelijke grafieken, waarin onder andere een vergelijking kan worden gemaakt tussen Griekenland en België. De grafieken en overzichten die jullie op deze manier maken, zullen eveneens worden gepresenteerd op het prikbord.

Voor het maken van de muurkrant zelf, wordt de klas verdeeld in drie groepen, die elk een bepaald thema voor hun rekening nemen. Het is de bedoeling dat jullie samen een aantal opdrachten tot een goed einde brengen, waarvan jullie achteraf verslag uitbrengen aan de rest van de klas. Op die manier krijg je een breder beeld van het onderwerp, en kan je eventueel verbanden leggen tussen de verschillende thema?s en elkaar inspiratie bieden voor de redactie van de artikels. Vervolgens schrijft elke groep, op basis van de ideeën van de hele klas en aan de hand van de opdrachten, een apart stuk over het bestudeerde thema.