UITWERKING

Het team dat de studie moet maken voor Romano Prodi, bestaat uit 4 mensen. Verdeel, op basis van jullie individuele interesses en talenten, de volgende 4 rollen onder elkaar:

    -De filmcriticus

    -De vormgever, die instaat voor het ?fotografisch gedeelte?

    -De historicus

    -De letterkundige



DE FILMCRITICUS

A) Als filmcriticus spreekt het vanzelf dat je videofilms dient te bekijken. Ga daarom eerst en vooral naar de videotheek en huur daar de volgende 4 films:

    a) 3 Oostenrijkse films over Oostenrijk:

      - 'Sissi', een film van Ernst Mariscka met o.a. Romy Schneider en Karlheinz Böhm (1955, 102 min.)

      - 'Sissi': die junge Kaiserin', een film van Ernst Mariscka met o.a. Romy Schneider en Karlheinz Böhm (1956, 102 min.)

      - 'Sissi': Schicksalsjahre einer Kaiserin', een film van Ernst Mariscka met o.a. Romy Schneider en Karlheinz Böhm (1957, 108 min.)

    b) Een Amerikaanse film over Oostenrijk:

      · ?The Sound of Music?, een film van 20the Century Fox met o.a. Julie Andrews (1965: 166 min.)


B) Bekijk nu alle films en probeer, tijdens het kijken, erop te letten hoe Oostenrijk en zijn inwoners precies voorgesteld worden. Indien je verschillen zou opmerken tussen de Oostenrijkse en de Amerikaanse films, probeer daar dan een verklaring voor te vinden. Op de volgende websites vind je ook nog informatie die je bij je opdracht kan gebruiken:

Op deze site kan je achtergrondinfo en samenvattingen vinden van de Sissi-films.

    - http://www.foxhome.com/soundofmusic

    Deze site biedt, naast een samenvatting van de plot, ook vele achtergrondinfo over ?The Sound of Music?. Klik zeker eens op ?Historical archives? en op ?It?s a wrap?.


C) Maak nu je analyse van de 4 films. Let erop dat je taak vooral is een goed beeld te geven van hoe Oostenrijk en zijn bevolking in de films voorgesteld worden. Probeer hierbij ook de link te leggen met de specifieke Oostenrijkse geschiedenis. Je kan hiervoor je eigen voorkennis gebruiken, maar ook de info op de hierboven vernoemde websites. Tevens is het aan te raden de historicus uit je groep om raad te vragen! Zorg dat je studie, die je met behulp van een tekstverwerker schrijft, ongeveer 1000 woorden bevat, en bij voorkeur ook enkele relevante filmfragmenten.


DE VORMGEVER

A) Jouw taak is het, om aan de hand van beeldmateriaal (extra luistermateriaal mag natuurlijk ook), Oostenrijk en zijn bevolking op een zo veelzijdige manier te laten zien (en horen). Omdat voorzitter Prodi natuurlijk moet weten wat hij hoort en ziet, zal je de luister- en beeldfragmenten ook van commentaar moeten voorzien! Bezoek daarvoor zeker de volgende sites. Je mag natuurlijk daarbovenop ook nog andere websites, die je zelf gezocht hebt, of extra off-line bronnen (kranten, tijdschriften, documentaires, ?) gebruiken!

Via deze site kan je vele landschapsfoto?s van Oostenrijk bekijken.

Op deze homepage van het gelijknamige Belgische reisagentschap kan je foto?s en info over Oostenrijk vinden. Aarzel ook niet om via deze site de brochure te bestellen, waarin je nog meer materiaal zal vinden!

Neem zeker hier eens een kijkje: vele foto?s, filmpjes, info en luisterfragmenten wachten om bekeken en beluisterd te worden!

Zeker niet over te slaan: neem gewoon eens een kijkje!

B) Alle info bij elkaar gezocht? Stel dan nu je studie samen. Gebruik hiervoor een tekstverwerker. Zorg ervoor dat je werk een mooie en duidelijke lay-out heeft, dat er minstens 10 afbeeldingen in opgenomen zijn (met Oostenrijkse bezienswaardigheden en belangrijke persoonlijkheden), met per item +/- 100 woorden uitleg.


De historicus

A) Jouw taak is het, Romano Prodi op de hoogte te brengen van de Oostenrijkse, 20ste-eeuwse geschiedenis van na WO I tot nu. Het volstaat hierbij de hoofdgebeurtenissen goed te belichten. Gebruik hiervoor zeker de info die je vindt op onderstaande websites, maar ook extra verzameld materiaal is toegelaten. Probeer ook bij het bekijken en bestuderen van de info op de websites uit te zoeken, of er verschillen zijn tussen de websites, of ze m.a.w. soms een ander beeld op de Oostenrijkse geschiedenis werpen. Indien ja, tracht hiervoor dan een verklaring te vinden.

- http:/.www.austria.gv.at/oesterreich/geschichte.htm

Dit is het geschiedkundig onderdeel van de officiële homepage van de Oostenrijkse Republiek: www.austria.gv.at. Durf zeker door te klikken op de hyperlinks!

- http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/attoc.html

Deze website biedt een Amerikaanse studie over Oostenrijk in zijn totaliteit. Bestudeer zeker hoofdstuk 1: ?Historical setting? (?The first republic?; ?the Anschluss and WW II?; ?Restored independece under Allied Occupation?, ?) Maar ook hoofdstuk 2 (?The society and its environment?: ?immigration? en ?attitudes toward minorities?) en hoofdstuk 4 (?Government and politics?: ?The freedom party of Austria?) en hoodstuk 5 ("National Security": ?Neutrality and the Armed Forces?) kunnen je helpen je opdracht tot een goed einde te brengen!

- http://www.abcnews.go.com/sections/world/DailyNews/austria000204.html

Zeker niet over te slaan: neem gewoon eens een kijkje!

B) Als je alle info gelezen en bestudeerd hebt, stel je een studie samen die uit minstens 1000 woorden bestaat. Gebruik hiervoor een tekstverwerker. Denk eraan dat het ook je opdracht is Oostenrijk en zijn bevolking te analyseren! Indien je dit wenst, mag je ook afbeeldingen in je werk opnemen.


DE LETTERKUNDIGE , RECENSENT

A) Als recensent bestaat je eerste opdracht erin het volgende essay te lezen:

    - Robert Menasse, Das Land ohne Eigenschaften. Berlin: Suhrkamp, 1995. (143 blz.)

B) Vervolgens ga je dit essay samenvatten en bespreken. Als je het in je samenvatting en bespreking nodig acht relevante voorbeelden op te nemen, mag je dit zeker doen. Vergeet hierbij niet dat het ook je opdracht is Oostenrijk en zijn bevolking grondig te analyseren! Je tekst, die je met een tekstverwerker maakt, is ongeveer 1000 woorden lang.

Als elk teamlid zijn/haar opdracht vervuld heeft, komt het team samen om te bespreken wat ze allemaal ontdekt hebben. Het is de taak van elk groepslid de anderen te vertellen wat zijn/haar bevindingen zijn. Zorg er zeker voor dat jullie individuele studies geen tegenstrijdige informatie bevatten. Dit kan voorkomen worden door voldoende communicatie binnen het team.

Voeg nu jullie individuele studies samen en verstuur deze naar voorzitter Romano Prodi
Bereid nu samen de presentatie voor, die je voor de voorzitter zal geven. Spreek duidelijk af wie wanneer aan de beurt komt, en wie wat precies gaat vertellen (vermijd veelvuldige herhalingen). Hou ook rekening met de tijdslimiet van 40 minuten (de voorzitter heeft een druk tijdsschema!). Oefen deze presentatie zeker en vast op voorhand in als je geen mal figuur wil slaan voor Prodi. Wees ook voorbereid op eventuele bijvragen van de voorzitter achteraf.