Hiervoor kunnen we terecht op het internet. Enkele interessante sites zijn: www.ancient.sites.com, www.asterix.be.tf, ? Verder kunnen jullie in de klas stripverhalen van Asterix en Alex bekijken, kopijen van schilderijen en monumenten die Vercingetorix voorstellen, fragmenten uit de film ?Vercingetorix? van J. Dorfmann, ? Misschien vinden jullie thuis of in de bibliotheek nog ander interessant materiaal. Breng het gerust mee naar de klas! Om te kunnen antwoorden op de vraag wie hij was en wat hij gedaan heeft, kan het ook nuttig zijn om enkele encyclopedieën te raadplegen (in de klas of thuis). Let bij het verzamelen van het materiaal er op wanneer (datum, tijdsperiode) en eventueel waar (land) het gemaakt is. Dit kan nuttig zijn bij de derde stap in ons onderzoek. Maak een duidelijk onderscheid tussen de kennis over hem (de hele historie over zijn strijd tegen Caesar) en het beeld over hem! b) Als tweede stap onderzoeken we de primaire bronnen. Uiteraard is de bron bij uitstek de De Bello Gallico van Caesar. Jullie krijgen in de klas de nuttige passages in vertaling. Beantwoord hierover de volgende vragen: -Wat schrijft Caesar over Vercingetorix (wees volledig)? c) De derde stap van ons onderzoek betreft de vorming van de mythe van Vercingetorix. Het zal jullie nu hopelijk duidelijk zijn dat wat vandaag verteld wordt over Vercingetorix niet (helemaal) klopt met de werkelijkheid. Beantwoord de volgende vragen om inzicht te verkrijgen in het hoe en het waarom van deze mythevorming: -Wanneer is dit beeld van Vercingetorix opgedoken?(gebruik daarvoor je materiaal uit de eerste stap)
a) De eerste stap bestaat erin dat we op zoek gaan naar materiaal dat ons aanwijzingen geeft over het beeld dat ?men? vandaag heeft over Vercingetorix. Wie is hij, wat heeft hij gedaan en was dat goed of slecht? Hoe wordt hij bekeken in Frankrijk?
-Heeft Caesar redenen om subjectief te zijn?
-Als we aannemen dat onze bron betrouwbaar is, wat klopt er dan niet van het beeld dat we vandaag hebben over Vercingetorix?
-Kan je dit verklaren vanuit de historische context? (hoe er rekening mee dat we nu praten over Frankrijk en niet over België!)
-Waartoe moest dit beeld dienen?
-Zijn er nadien nog tijden geweest in de Franse geschiedenis waarin men dit beeld kon gebruiken?
-Kun je voorbeelden geven van figuren die in andere landen (b.v. in België) gebruikt worden voor hetzelfde doel als Vercingetorix in Frankrijk