ZWARTE PIET

|
Waar
Zwarte Piet uiteindelijk vandaan komt, is moeilijk vast te stellen. Over zijn
herkomst zijn vele theorieën.
Zo bestaat er bijvoorbeeld een verhaal over Piter, een Ethiopische wees die
als slaaf na zijn vrijlating uit dankbaarheid bij de heilige Nicolaas in dienst
is gebleven.
In de 17e en de 18e eeuw was het mode bij de Europese elite om Moorse pages
als personeel te hebben. Italiaanse jongetjes deden lange tijd hier dienst als
schoorsteenvegers; ze kropen door de rookkanalen voor hun werk, vandaar de roe
om de schoorsteen schoon te maken en de zak om het bijeengeveegde roet in te
verzamelen. |

|
|
|
|
 |
In de Zwitserse folklore staat de
'Kinderfresser' een angstaanjagende man of vrouw die in
een zak of mand (waarschijnlijk stoute) kinderen met zich meevoert en zelfs
opeet |
 |
In de 17e eeuw en daarna was het in ons land op sommige plaatsen in december
of later de gewoonte dat jongemannen met zwartgemaakte gezichten joelend over
straat gingen en op deuren bonsden (boze geesten?).
|
Op de Waddeneilanden wijkt het feest sterk af van
wat in de rest van Nederland gebruikelijk is. Hier viert men rond 5 december
Sundeklaas; vooral op Ameland een traditioneel feest, dat meer aan Halloween
doet denken. In de straten lopen de mannen gemaskerd en verkleed rond als
'Sinteromes', 'Klaasomes', 'Sunderums' of 'Sunderklazen' rond. Vrouwen en
kinderen moeten binnenshuis blijven. Wie buiten komt krijgt 'slaag'. De
uitdaging is, om toch buiten te lopen en de mannen te ontwijken.
Op Waddeneiland Texel wordt, precies een week na
het sinterklaasfeest, het feest "Ouwe Sunderklaas" gehouden. Verkleed
en gemaskerd voeren de dorpsbewoners op straat toneelstukjes op, waarin
gebeurtenissen van het achterliggende jaar op de hak worden genomen.
|
Daags
na het landelijke St. Nicolaas speelt zich op Oost-Terschelling een maskerade
af. Van oorsprong een midwinterviering ter verdrijving van kwade geesten. De
"Sunderums" waren demonische figuren, verklede en vermomde jongens en
mannen met rammelende kettingen en op koehoorns toeterend. De meisjes, die zich
op straat durven te vertonen, werden in de kettingen gevangen en de meeste
bleven dan ook wijselijk thuis. De kostumering was, vroeger, wel het
eigenaardigste. Ze waren gekleed in bossen heide, 'n gewaad van duinhelm, stroo,
kippeveren, soms met schelpen afgezet. Ze drongen de huizen binnen en werden
daar onthaald op chocolade enz. en de vermomming was zo goed dat men niet wist
wie men op bezoek had. Tegenwoordig is dit feest nog springlevend zij het niet
meer naar de vroegere tradities.
|