Titel: |
De wereld van Escher |
Schooltype |
Basisonderwijs, groep 7/8
Voortgezet Onderwijs, onderbouw |
Vakgebieden |
Vakoverstijgend: o.a. Nederlandse taal, rekenen / wiskunde, oriëntatie mens en wereld,
kunstzinnige oriëntatie. |
Uitvoering
door: |
groep van 4 leerlingen.
Individueel is het een grote taak, maar blijft toch ook mogelijk. |
Tijdsinvestering
voor leerling: |
Geschatte tijd van 5 - 10
uur per leerling. |
Leerpunten |
- Inzicht krijgen in de illusie die Escher schiep door te ontwerpen zoals hij deed.
-
Uit verschillende bronnen belangrijke informatie filteren om tot een logisch verhaal
(biografie) te komen.
- Smaak bepalen voor kunst; beter kijken naar kunst dan alleen maar
iets mooi vinden. Leren argumenten gebruiken.
- Kennismaken met vlakverdeling en het in
elkaar passen van geometrische figuren.
|
Extra
materialen die nodig zijn: |
4 vouwblaadjes per
leerling, en 4 scharen. De leerlingen kunnen naar keuze het totale werkstuk op de computer
verwerken, of op papier. |
Extra
informatie: |
Het voorstel van de
makers is om de leerlingen in groepjes van 2 – 4 te laten samenwerken.
De webkwestie kan ook individueel worden gemaakt, maar samenwerking
geniet de voorkeur. |
Webkwestiemakers: |
Gert-Jan en
Tim vanuit de deeltijd opleiding Pabo te
Tilburg. |