Opdracht
Ga met twee tot vier klasgenoten de volgende
opdracht goed doorlezen.
- Jullie gaan in de klas een kringgesprek
leiden, onder het thema Ik en jij, jij en
ik! Dat wil zeggen het gesprek
gaat hierbij over samenwerken en hoe gaan jullie met elkaar om. Met de ene
leerling werk je waarschijnlijk beter en meer samen dan met de ander, waar
ligt dit aan? Wat kan je hier aan doen en helpt dit ook echt?
- Je gaat vragen voorbereiden die er voor
zorgen dat er een leuk gesprek komt in de klas. Jullie hebben de leiding en
zorgen dus dat het niet ineens vijf minuten stil is. Zorg dat iedereen uit de
klas aan het woord komt en niemand wordt uitgelachen.
- Om voor jullie zelf duidelijk te krijgen
wie wat doet en wanneer werk je de voorbereiding duidelijk uit op de
computer. Je geeft hierop aan wat er allemaal gaat gebeuren. Laat deze
voorbereiding voor het kringgesprek lezen aan de meester / juf, zodat hij /
zij jullie nog wat tips kan geven.
- Daarnaast maak je een evaluatieformulier
voor de meester of juf, waarmee hij / zij jullie kan beoordelen. Een
evaluatieformulier is eigenlijk een formulier waarop jij dingen aangeeft
waarop je meester / juf moet letten. De meester / juf kan zo duidelijk
bekijken wat er goed ging en wat er beter had gekund. Het is dus eenvoudig
gezegd een plus- en minpuntenformulier. Hier volgen een aantal voorbeelden
van punten die op dit formulier kunnen staan.
- Zijn de taken goed verdeeld?
- Is iedereen aan het woord geweest?
- Was het onderwerp duidelijk?
Dit formulier werk je uit op de computer en
geef je voor het kringgesprek aan de meester /juf.
- Als laatste onderdeel van de opdracht,
bereid je een aantal vragen voor, voor je klasgenoten over het kringgesprek.
Je gaat hierbij vragen wat ze ervan vonden en hoe het gesprek verliep.
Vonden ze het duidelijk? Je kan hierbij ook denken aan de punten die je op
het plus- en minpuntenformulier hebt gezet. Heb je dit alles klaar dan ben
je klaar voor het kringgesprek.
Veel succes ermee! |