-
Doelgroep
voor deze webquest is: groep 5 van het basisonderwijs Het is de bedoeling
dat kinderen deze opdrachten in groepjes van twee of meer gaan uitvoeren,
samenwerking staat namelijk hoog in het vaandel.
Dit zijn de opdrachten:
-
Opdracht 1: Zoeken van boeken op Internet en het
gebruiken van verschillende sites.
-
Welke Nederlandse kinderboekenprijzen zijn er? Noem
er vijf.
-
Noem het boek van de maand op 'QueridoKind'.
-
Vertel iets over dit boek van de maand.
-
Wat vind je precies op Leesplein.nl?
-
Noem enkele tips of ideeën die jullie belangrijk
vinden bij het maken van een werkstuk over jullie favoriete
kinderboek.
-
Opdracht 2: Zelf een verhaal schrijven
-
Bedenk samen een spannend, leuk, droevig,
avontuurlijk, vrolijk of grappig onderwerp voor het verhaal dat
jullie straks zelf zullen gaan schrijven.
-
Noem belangrijke woorden die jullie in je verhaal
willen gaan gebruiken en schrijf deze woorden op.
-
Zoek bij alles waarover jullie willen schrijven
plaatjes. Dat kunnen foto's zijn maar ook tekeningen (die kunnen
jullie ook zelf maken). Kijk of je genoeg weet om er zelf iets over
te schrijven.
-
Als je dat allemaal gedaan hebt, begin je pas met
schrijven. Denk daarbij aan het volgende: Iedere zin beginnen met
een hoofdletter, netheid, spelfouten, inhoud van het verhaal en
hebben jullie een onderwerp gekozen dat niet zo vaak voor komt.
-
Punten van beoordeling zoals de leerlingen die kunnen lezen
op de webquest:
-
Of jullie goed met elkaar hebben overlegd.
-
Of jullie allemaal evenveel hebben gedaan.
-
Of jullie probleempjes goed hebben opgelost.
-
Of jullie de tekst zonder al te veel foutjes hebben
geschreven.
-
Of jullie niets vergeten zijn te maken uit de
opdrachten.
-
Opsomming van de leerdoelen zoals de leerlingen die kunnen
lezen op de webquest:
-
Welke prijzen er zijn voor Nederlandse kinderboeken en
schrijvers.
-
Jullie weten welk boek het Boek van de maand is.
-
Jullie weten wat je precies op Leesplein.nl kunt
vinden.
-
Jullie kunnen enkele tips of ideeën die jullie
belangrijk vinden bij het maken van een werkstuk over jullie favoriete
kinderboek noemen.
-
Jullie kunnen samen een spannend, leuk, droevig,
avontuurlijk, vrolijk of grappig onderwerp voor het verhaal dat jullie
straks zelf zullen gaan schrijven, bedenken.
-
Jullie kunnen belangrijke woorden die jullie in je
verhaal willen gaan gebruiken noemen en opschrijven.
-
Jullie kunnen bij alles waarover jullie willen
schrijven plaatjes zoeken.
-
Jullie kunnen een verhaal schrijven waarbij jullie
hebben gelet op de volgende punten: iedere zin beginnen met een
hoofdletter, netheid, spelfouten, inhoud van het verhaal en hebben
jullie een onderwerp gekozen dat niet zo vaak voor komt.
-
Jullie kunnen samen goed overleggen over een verhaal.
|