-
Bestemd voor: basisonderwijs
-
Voor de groepen (u kunt hier ook een leeftijd aangeven):
Groep 7 en 8
-
En kan gebruikt worden bij het vak / de vakken:
- taal (stellen)
- kunstbeschouwing
- begrijpend lezen
-
Het zwaartepunt
Met deze webkwestie:
- maken de kinderen kennis met de schilder Vincent van Gogh
- verwerken de kinderen opgedane kennis omtrent beveiligingssystemen in een
zelfverzonnen verhaal
- de kinderen oefenen het gebruik van PowerPoint
-
Met deze webkwestie wordt de leerling (worden de leerlingen) vooral geleerd
om:
Informatie te begrijpen om daarna te verwerken
in een presentatie
-
Aandachtspunten
- Er wordt gebruik gemaakt van een actueel
onderwerp. Bespreek dat in de klas. Stel vragen aan leerlingen om vragen van
leerlingen uit te lokken. Bijv. " Waarom willen dieven een schilderij
stelen?" " Waarom moet een museum zich beveiligen?" " Hoe gaat
de politie te werk bij een roofzaak?"
Deze vragen kunnen de leerlingen verwerken in de kwestie.
- De kinderen moeten een roof oplossen. Dit gebeurt fictief. De
kinderen bedenken zelf een oplossing voor de kunstroof.
- Wijs de kinderen erop dat ze op pagina's kunnen terecht komen waar ze bang
van kunnen worden.
- Er wordt gebruik gemaakt van verschillende websites. Controleer vooraf of de sites
te (nog steeds) te gebruiken is voor de kwestie. Zie: infobronnen.
Geef het even door wanneer er bepaalde sites
niet meer werken.
- Download de virtuele rondleiding van het van
Gogh museum. Deze is bijzonder fraai, en het kan de kinderen helpen met het
zoeken naar de verdwenen schilderijen.
Om
dan deze kwestie aan te passen of om er zelf een te maken kunt u de site van
webkwestie.nl gebruiken. Hier noteert u nog zaken waarop de leerkracht moet
letten wanneer deze webkwestie in het onderwijs wordt ingezet. Te denken
valt aan bijvoorbeeld materiaalgebruik, organisatievorm, aandacht voor een
bepaalde manier van samenwerking, aandacht voor de presentatie van
de resultaten.
|