Titel: |
Je
hersenen op orde? Mindmappen |
Onderwerp: |
Mindmappen |
Schooltype(s): |
Basisonderwijs:
Bovenbouw |
Voor
de groepen: |
6/7/8 |
Vakgebied(en): |
Alle
vakgebieden |
Uitvoering: |
individueel |
Tijdsinvestering: |
2
x 60 minuten |
Opbrengst: |
De
leerlingen maken een placemat met regels en tips en leren tevens wat
het doel is van
mindmappen. De placemat is hun eigen handleiding voor het maken van
andere Mindmaps in de toekomst. |
Leerpunten |
De leerlingen leren:
- opdrachten uit te voeren en informatie
te verzamelen via internet
- waarom ze een mindmap kunnen maken
(doel)
- hoe ze een mindmap kunnen maken
- een aantal tips te verzamelen om
de mindmap nog mooier en beter te maken
- alle informatie te verwerken in een
placemat, die ze weer kunnen gebruiken bij het maken van nieuwe
mindmaps
- Inzicht te krijgen in wat ze leren en
waarom
Aansluiting bij kerndoelen:
- Teksten ordenen
- Informatie beoordelen
- Informatie halen uit schema's, tabellen
en digitale bronnen
|
Extra
materialen die nodig zijn: |
-
Computer
- internetverbinding
-
Printer
- wit A4-papier
-
gekleurd
A4-papier
- kleurpotloden
-
schaar
- sealapparaat |
Organisatietip(s): |
Aangezien
de opdracht individueel uitgevoerd dient te worden, is het handig om
de opdracht op de weektaak te zetten. |
Lessuggesties |
- Mindmappen is toe te passen op elk
vakgebied, maar begin met de praktijkvakken of
wereldoriëntatievakken (natuur, aardrijkskunde, geschiedenis).
Laat de leerlingen uitzoeken wat er allemaal hoort bij een
bepaald onderwerp.
- Om afbeeldingen te (leren) tekenen is
het leuk om pictionary te spelen met de groep.
|
Webkwestiemaker(s): |
Lilian
Kroon-van der Meulen |
|
Mail
met een gerust hart de webkwestiemaker.
Opbouwende kritiek
wordt gebruikt om deze webkwestie te verbeteren.
Ook
niet werkende links kunnen doorgegeven worden |