Leerkracht

Titel Pretparken
Onderwerp Een pretpark ontwerpen 
Schooltype Basisschool
Bestemd voor groep 7/8
Vakgebied(en) Aardrijkskunde, rekenen, beeldende vorming en ICT
Uitvoering door: 2-3 leerlingen
Tijdsinvestering voor leerling(en) ongeveer 3 uur
Opbrengst:
  • De kinderen leren omgaan met de computer, ze leren dingen te zoeken via internet en dat later weer te gebruiken op een andere manier.
  • De kinderen leren een eigen pretpark te ontwerpen door middel van dingen die ze in andere pretparken hebben gezien. 
Leerpunten:  
  • De kinderen worden bewust wat er in hun omgeving allemaal bevind  (omgevingsonderwijs)
  • De kinderen leren met de computer en het internet te werken.
  • De kinderen leren samen werken. ( coöperatief werken)
  • De kinderen leren verbanden te leggen, tussen de dingen die ze uitgezocht hebben op internet en dingen die ze in hun eigen ontwerp moeten gebruiken.
  • De kinderen leren een pretpark te ontwerpen en er een plattegrond van te maken. Ze kiezen zelf hoe ze de plattegrond tekenen. (differentiëren)
Extra materialen die nodig zijn
  • computer met internet
  •   A-3 tekenpapier, en kladpapier
  • potloden
Differentiatie: Om te differentiëren kunt u de leerlingen de plattegrond laten tekenen van voor, van de zijkant, van bovenaf of schuin van boven. Vaak zullen de leerlingen dit al zelf hebben besloten, want dit staat ook in de opdracht verwerkt. Maar hebben ze dit niet gedaan of hebben ze vragen hierover dan kunt u de suggestie aandragen of ze het pretpark van boven, van voren of schuin van boven tekenen. Het mooiste resultaat krijg je als je de plattegrond van schuin van boven tekent, dit is wel de moeilijkste manier. Het makkelijkst is het tekenen van boven. Ook kunt u meer eisen stellen aan hoe groot het park moet worden en hoeveel attracties erin moeten zitten.

 

Bij beoordeling kunt u zien hoeveel punten ze voor elk onderdeel kunnen halen, dit staat er in euro’s. In totaal zijn 1000 euro te verdienen, delen door 100 is het cijfer wat ze dan hebben. Wat in de tabel staan zijn maximaal aantal punten, u moet er zelf natuurlijk tussen gaan zitten hoe u vindt dat de opdracht uitgevoerd is.

 

Vervolglessen:

Als vervolg les zou u kunnen denken aan het bouwen van het pretpark in groepjes of met heel de klas. Maak met zijn allen achtbanen, eethuisjes etc.

Ook kan u met uw klas naar een pretpark toe gaan om te kijken of de getekende pretparken overeenkomen met het echte pretpark. Wat is er anders dan op de plattegrond?

Praktijk voorbeeld:

Stel je zit op een school in Flevoland en je gaat binnenkort naar Sixflags. Door deze opdracht aan te bieden, leren de leerlingen heel veel van een pretpark. Zo leren ze wat er allemaal bij komt kijken bij een pretpark. Ook leren ze met andere ogen naar een pretpark kijken. Dus het is niet alleen heel leerzaam maar ook heel leuk om het te onderzoeken hoe alles in elkaar steekt. Ze krijgen als het ware een kritische kijk op pretparken en kijken verder dan alleen de attracties.

 

Webkwestiemaker(s): Nicky Vermeer, Deborah Elbertse en Jessica Nieuwpoort.

Als u opmerkingen heeft ter verbetering van deze webkwestie, dan kunt u hem naar Nick Vermeer sturen. Klik daarvoor hier.

 

 

Vorige Start Volgende

Wil je meer WebKwesties  / WebQuests doen?
surf naar www.webkwestie.nl

Heb je op- of aanmerkingen?
Zijn er websites die niet werken?
Klik dan hier om de webkwestiemaker te mailen.

* * *

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons
www.webkwestie.nl is een gratis website voor alle onderwijssoorten.
Er is geprobeerd alleen maar rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. 
Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan meteen weten. Er wordt z.s.m. op gehandeld.