Plaats tussen de twee horizontale lijnen uw tekst voor de beoordeling. Hieronder is een model gegeven dat u geheel naar eigen believen kunt aanpassen. Let bij het maken van uw webkwestie zeker op de aandachtspunten in deze tabel. Zij geven ú een handreiking naar een goede aantrekkelijke webopdracht.
Het aantal onderdelen dat u beoordeeld, kunt u ook aanpassen. U bent niet gebonden aan een vast aantal.
PERFECT | VOLDOENDE | BEGINNER | |
De "inleiding"
(10 punten) |
De
leerlingen worden op een pakkende manier warm gemaakt voor de opdracht. Visueel is dit onderdeel ook attractief. |
Sommige leerlingen zal het wel wat aanspreken. Visueel kan het nog wat beter. | Hmmm,
zal dit de leerlingen echt aanspreken. Een afbeelding of een geluidje doet ook al wonderen. |
De "opdracht"
(10 punten) |
Er
zijn aantrekkelijke rollen voor de leerlingen bedacht. De opdracht is voor de leerlingen al vrij duidelijk. |
Misschien
zou de rolverdeling wat beter kunnen. De opdracht kan helderder geformuleerd worden. |
Passen
deze rollen bij het onderwerp en de leerlingen?
De opdracht moet je voor de leerlingen beter uitwerken. |
De "verwerking"
(10 punten) |
De leerlingen weten precies waar ze aan toe zijn. Er is helder geformuleerd wat en hoe de leerlingen moeten produceren. | Hier en daar kunnen de specifieke opdrachten beter op het niveau van de leerling samengesteld worden. | Zouden de leerlingen met deze opdrachten datgene maken waarvan jij vindt dat het er uit moet komen? |
De "infobronnen"
(10 punten) |
Je hebt meer dan voldoende websites gevonden met informatie die passen bij het niveau van de leerlingen en bij het onderwerp. | De leerlingen hebben wel genoeg keuze, maar een paar meer zou geen kwaad kunnen. Misschien is het niveau ook niet helemaal passend. | Knappe koppen die met deze informatiebron(nen) deze webkwestie tot een goed einde brengen. |
De "beoordeling"
(10 punten) |
Dat ziet er perfect uit. Je geeft de meeste punten ook aan de juiste zwaartepunten van je webkwestie. | De puntenverdeling zou je beter kunnen opzetten. Wellicht meer uitsplitsen. | Noch de leerlingen, noch andere leerkrachten weten hoe de normering precies in elkaar steekt. |
De "afsluiting"
(5 punten) |
Goed beschreven wat ze met deze webkwestie eigenlijk geleerd hebben. | Dat kan wel wat beter. | Maak daar echt meer werk van. |
De "leerkracht"
(5 punten) |
De leerkracht die deze webkwestie gebruikt kan goed zien waar het over gaat, voor welke groep het te gebruiken is en bij welk(e) vak(ken). | De leerkracht kan niet meteen zien waar de zwaartepunten van de webkwestie liggen. | De leerkracht moet het vooral zelf uitzoeken waar deze webkwestie over gaat. |
Samenwerking (20 punten) |
De werkgroep heeft gezamenlijk een uitstekend prestatie neergezet. | Niet iedereen heeft evenveel aan deze webkwestie bijgedragen. De taken waren niet zo goed verdeeld. | Het lijkt erop dat slechts een persoon vooral de opdracht heeft uitgevoerd. |
De presentatie
(20 punten) |
De presentatie was duidelijk en helder en liep gesmeerd. Team en ouders zullen duidelijk zijn wat een webkwestie is. | Zouden
alle teamleden hierdoor overtuigd zijn dat een webkwestie een goed
onderwijs - alternatief is om internet op school veilig te gebruiken en
waarbij de leerlingen ook nog wat opsteken?. Visueel had het nog wat beter gekund. |
Daar
had meer overtuigingskracht in moeten zitten. Niet erg duidelijk was waar de webkwestie nou over ging en wat het doel van een webkwestie precies is. |
meer
webkwesties en achtergrondinformatie
te vinden op
www.webkwestie.nl