VERWERKING

 

  • Jouw journalistenteam moet verschillende taken verrichten: 
    • Foto's selecteren
    • Minstens drie artikelen schrijven over de watersnoodramp van 1953
      • Je maakt één artikel over de rampnacht(en) zelf.
      • Vervolgens één artikel over de reddingen en hulpverlening.
      • En tot slot een artikel wat men deed na 1953 om een dergelijke ramp niet nog eens een keer te laten plaats vinden.
    • Verhalen van getuigen opzoeken.
    • Een tentoonstelling samenstellen.
      Deze tentoonstelling mag uit echte foto's bestaan, maar het mag ook een computer-diashow zijn met bijvoorbeeld PowerPoint..

     

  • Samen zoeken jullie de foto's, maar ook samen bepalen jullie welke foto wel of niet op de tentoonstelling te zien zal zijn. Let daarbij bijvoorbeeld vooral op:
    • de nieuwswaarde van de foto
    • is er iets droevigs of juist vreugdevols of iets bijzonders te zien.
    • "vertelt" de foto uit zich zelf een verhaal.

     

  • Elke journalist schrijft één artikel. Spreek dus af wie een artikel schrijft over:
    • De ramp zelf
    • De hulpverlening tijdens de ramp
    • Wat men deed om een dergelijk ramp te voorkomen.
    • Bij elk artikel moeten twee foto's zitten die bij het artikel horen.


  • Op internet zoeken jullie vier interessante verhalen van mensen die de watersnoodramp meegemaakt hebben. Je kopieert die naar Word of drukt ze rechtstreeks af.


  • Je zoekt met zijn drieën naar iemand die jullie iets kan vertellen over de watersnoodramp. Zoek bij heel oude mensen, want die kunnen je misschien nog iets vertellen. Neem het gesprek met de getuige op met een cassetterecorder.
    • Jullie bereiden het interview samen voor. Zet een aantal vragen op papier. Bespreek samen welke vragen je zeker moet stellen.
    • Verdeel de taken voor het interview:
      • Een journalist stelt de vragen.
      • De tweede bedient de microfoon
      • De derde maakt een aantal (digitale) foto's.
    • Werk naderhand het interview samen uit. Plaats ook één of twee foto's bij het artikel.

 

  • Voor de tentoonstelling werk je weer samen. Als je een gewone fototentoonstelling maakt, hang je de foto's op. Bij elke foto schrijf je heel kort waar en wanneer de foto gemaakt is en of er bijzonderheden te zien zijn. Ook noteer je de naam van de fotograaf of herkomst de foto. Let ook op de volgorde van de foto's. Soms kan een fototentoonstelling ook een verhaal vertellen door de manier waarop de foto's zijn opgehangen.
    Verdeel je fototentoonstelling in drieën:
    • Minstens vijf foto's van tijdens de ramp
    • Minstens vijf foto's over de hulpverlening
    • Minstens vijf foto's die gaan over het bestrijden van een nieuwe ramp.

 

  • Ook voor de diashow (in bijvoorbeeld PowerPoint) werk je samen. Bespreek samen heel goed in welke volgorde je de dia's laat zien. Dat is namelijk heel belangrijk. In een gewone fototentoonstelling kunnen bezoekers even terug lopen en de vorige foto nog eens bekijken. Met een diashow gaat dat niet.
    Bespreek ook goed waar je de toelichting van de dia's zet.
 

Vorige Start Volgende

Nog een webkwestie / webquest doen?
Surf naar www.webkwestie.nl

Op- of aanmerkingen? Websites die niet werken?
Mail het de webkwestiemaker (klik hier)

Dit werk valt onder een Creative Commons. www.webkwestie.nl is een gratis website voor alle onderwijssoorten. Er is geprobeerd alleen maar rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan meteen weten. Er wordt z.s.m. op gehandeld. De afbeeldingen zijn afkomstig van Pixabay en PXhere. of Microsoft Clipart Gallery, tenzij anders is vermeld.