Leerkracht
Titel: |
Wie is nu normaal |
Onderwerp: |
Begrip
en omgang met gehandicapte mensen |
Schooltype: |
Basisonderwijs |
Bestemd voor de groepen: |
7
en 8 |
Vakgebied(en): |
Sociaal
emotionele vaardigheden, biologie,
waarden & normen en pesten. |
Uitvoering door: |
2
kinderen |
Tijdsinvestering: |
Opdracht 15 – 20 minuten Verwerking voorbereiding 15 min. op stap 30 – 60 min. verwerking 10 – 20 min. |
Opbrengst: |
Verslag
n.a.v. onderzoek naar toegankelijkheid van de winkels/gebouwen
(voor gehandicapten) |
Verwerken
van gegevens in een tabel |
|
Leerpunten: |
Verslag
schrijven n.a.v. een onderzoek |
Verwerken
van gegevens in een tabel |
|
Begrip
en omgang met gehandicapten |
|
Extra materialen die nodig zijn: |
Computer(s) met een tekstverwerkingsprogramma Internet en printer Rolstoel (indien mogelijk) |
Webkwestiemakers: |
Paula
van Munster en Linda
Zweekhorst |
Bijzonderheden: |
De
kinderen in uw klas leren op een andere manier kijken naar verschillende
mensen waaronder gehandicapten. |
Uitgebreide beschrijving
v
Doel: het doel van deze
webkwestie is dat leerlingen leren omgaan met personen en kinderen die een
handicap hebben of die voor hun gevoel niet normaal zijn. Na de afsluiting van
deze webkwestie hopen we dat leerlingen inzien dat niemand eigenlijk normaal
is. Hierbij speelt deze gedachte “iedereen is anders. Dat moet kunnen! Niemand
is gek” een grote rol. Daarnaast leren de kinderen natuurlijk informatie
opzoeken en verwerken, vertrouwen op een ander, samenwerkend leren, opkomen
voor jezelf, enz.
v
Inzet: sociaal emotionele
vaardigheden, biologie, waarden en normen en pesten. Daarnaast is deze
webkwestie vakoverstijgend, mocht de mogelijkheid zich aan dienen dan is deze
webkwestie in verschillende situatie te gebruiken.
v
Materiaal: per tweetal één computer
(dit kan ook afwisselend) met een tekstverwerkingsprogramma en Internet,
woordenboek voor kinderen, rolstoel (indien mogelijk), printer, papier, pen,
liniaal en klemborden (met evt. een potlood).
v
Opdracht: de leerlingen maken in
groepjes van twee personen de opdrachten via de computer (internet) om zo
achtergrondinformatie op te doen voor de verwerking. De leerlingen kunnen
zelfstandig met deze opdrachten aan de slag. De antwoorden kunnen de leerlingen
invullen op een bijgevoegd antwoordenblad, deze moet gedownload worden,
misschien kunt u deze alvast voor de leerlingen op de computer of een diskette
zetten. Dan hoeven ze u niet te storen als u met iets anders bezig bent. Per
tweetal moet u ongeveer 15 – 20 minuten rekenen. Als de leerlingen de
opdrachten af hebben mogen ze het antwoordenblad uitprinten en deze bij u
inleveren, zo heeft u de mogelijkheid tot controle. U kunt eventueel de
opdrachten bespreken in de klas als iedereen alles af heeft.
v
Verwerking: bij deze
verwerkingsopdracht werken de leerlingen weer in hetzelfde tweetal, hierbij
krijgen beide kinderen een rol. De ene leerling als een persoon met een
handicap (deze handicap wordt gekozen voor het maken van de beoordelingslijst)
en de andere persoon als begeleider. De leerlingen gaan eerst een beoordelingslijst
maken waarin ze de informatie verwerken van het Internet over de
toegankelijkheid van winkels, parken en natuur, etc. Het maken van de
beoordelingslijst is vrijgelaten, tenminste de manier waarop. Op de site geven
wij wel enkele kopjes die de leerlingen kunnen gebruiken voor de
beoordelingslijst, zoals “kan iemand met een rolstoel in deze winkel komen?”.
De leerlingen moeten proberen de beoordelingslijst te maken vanuit
verschillende oogpunten, het oogpunt van de gehandicapte en die van zijn of haar
begeleider. U kunt zelf beslissen of de leerlingen de lijst maken op papier met
potlood en een liniaal of dat de leerlingen de lijst maken op de computer met
Word of Excel, dit is ook afhankelijk van de vaardigheden op de computer.
Hierna gaan de kinderen op stap, dit kan in groepjes met een ouder in het
winkelcentrum of in tweetallen door de school. De leerlingen moeten de
mogelijkheid krijgen om verschillende winkels te bekijken. Hierdoor zijn de
leerlingen ook instaat om een vergelijking te maken tussen verschillende
gebouwen. De leerlingen vullen op hun zelf gemaakte beoordelingslijst in of de
winkels toegankelijk is voor gehandicapten en hun begeleiders. Het leuke
hiervan is dat ieder tweetal een andere beoordelingslijst heeft en dat hieruit
verschillende beoordelingen kunnen leiden. Misschien is het handig om
winkeliers van te voren in te lichten over een bezoek, zo kan er een “rustige”
ochtend of middag gekozen worden om een bezoek te brengen aan het dorp/stad en
hebben de winkeliers ook tijd voor een evt. uitleg of het beantwoorden van
vragen. Na het bezoeken aan de winkels schrijven de leerlingen een kort verslag
aan de hand van de beoordelingslijsten over de toegankelijkheid van de
winkels/gebouwen bij hun in de buurt en geven een beoordeling in de vorm van
slecht, matig, voldoende of goed per bezochte winkel. Hierna worden de
beoordelingen klassikaal besproken en worden verschillen geconstateerd. De
resultaten worden ook weer doorgespeeld aan de winkeliers zodat zij ook de
resultaten zien van het bezoek en hier evt. wat mee kunnen doen. Als laatste
volgt voor de leerlingen dan nog de beoordeling.
v
Beoordeling: gebeurt aan de hand van de
criteria/ de eisen die aan de opdrachten zijn gesteld. De leerlingen geven
zichzelf een beoordeling aan de hand van punten. De leerlingen geven zichzelf
punten met betrekking tot de werkhouding op de verschillende gestelde criteria.
Vanuit deze punten volgt een cijfer en vanuit dit cijfer volgt een opmerking
voor een volgende webkwestie. Vanuit deze opmerkingen hopen wij dat de
leerlingen gemotiveerd blijven en ook weer een volgende webkwestie willen gaan
beantwoorden/oplossen.
v
Extra lesideeën:
·
Deze
webkwestie is gemaakt door: Paula van
Munster en Linda Zweekhorst
meer webkwesties op: