Leerkracht

 

Titel:

Wie is nu normaal

Onderwerp:

Begrip en omgang met gehandicapte mensen

Schooltype:

Basisonderwijs

Bestemd voor de groepen:

7 en 8

Vakgebied(en):

Sociaal emotionele vaardigheden, biologie,  waarden & normen en pesten.

 

Uitvoering door:

2 kinderen

Tijdsinvestering:

Opdracht     15 – 20 minuten

Verwerking  voorbereiding 15 min.

                    op stap 30 – 60 min.

                    verwerking 10 – 20 min.

Opbrengst:

Verslag n.a.v. onderzoek naar toegankelijkheid van de winkels/gebouwen (voor gehandicapten)

Verwerken van gegevens in een tabel

Leerpunten:

Verslag schrijven n.a.v. een onderzoek

Verwerken van gegevens in een tabel

Begrip en omgang met gehandicapten

Extra materialen die nodig zijn:

Computer(s) met een tekstverwerkingsprogramma Internet en printer

 Rolstoel (indien mogelijk)

 

Webkwestiemakers:

Paula van Munster en Linda Zweekhorst

Bijzonderheden:

De kinderen in uw klas leren op een andere manier kijken naar verschillende mensen waaronder gehandicapten.

 

Uitgebreide beschrijving

v      Doel: het doel van deze webkwestie is dat leerlingen leren omgaan met personen en kinderen die een handicap hebben of die voor hun gevoel niet normaal zijn. Na de afsluiting van deze webkwestie hopen we dat leerlingen inzien dat niemand eigenlijk normaal is. Hierbij speelt deze gedachte “iedereen is anders. Dat moet kunnen! Niemand is gek” een grote rol. Daarnaast leren de kinderen natuurlijk informatie opzoeken en verwerken, vertrouwen op een ander, samenwerkend leren, opkomen voor jezelf, enz.

 

v      Inzet: sociaal emotionele vaardigheden, biologie, waarden en normen en pesten. Daarnaast is deze webkwestie vakoverstijgend, mocht de mogelijkheid zich aan dienen dan is deze webkwestie in verschillende situatie te gebruiken.

 

v      Materiaal: per tweetal één computer (dit kan ook afwisselend) met een tekstverwerkingsprogramma en Internet, woordenboek voor kinderen, rolstoel (indien mogelijk), printer, papier, pen, liniaal en klemborden (met evt. een potlood).

 

v      Opdracht: de leerlingen maken in groepjes van twee personen de opdrachten via de computer (internet) om zo achtergrondinformatie op te doen voor de verwerking. De leerlingen kunnen zelfstandig met deze opdrachten aan de slag. De antwoorden kunnen de leerlingen invullen op een bijgevoegd antwoordenblad, deze moet gedownload worden, misschien kunt u deze alvast voor de leerlingen op de computer of een diskette zetten. Dan hoeven ze u niet te storen als u met iets anders bezig bent. Per tweetal moet u ongeveer 15 – 20 minuten rekenen. Als de leerlingen de opdrachten af hebben mogen ze het antwoordenblad uitprinten en deze bij u inleveren, zo heeft u de mogelijkheid tot controle. U kunt eventueel de opdrachten bespreken in de klas als iedereen alles af heeft.

 

v      Verwerking: bij deze verwerkingsopdracht werken de leerlingen weer in hetzelfde tweetal, hierbij krijgen beide kinderen een rol. De ene leerling als een persoon met een handicap (deze handicap wordt gekozen voor het maken van de beoordelingslijst) en de andere persoon als begeleider. De leerlingen gaan eerst een beoordelingslijst maken waarin ze de informatie verwerken van het Internet over de toegankelijkheid van winkels, parken en natuur, etc. Het maken van de beoordelingslijst is vrijgelaten, tenminste de manier waarop. Op de site geven wij wel enkele kopjes die de leerlingen kunnen gebruiken voor de beoordelingslijst, zoals “kan iemand met een rolstoel in deze winkel komen?”. De leerlingen moeten proberen de beoordelingslijst te maken vanuit verschillende oogpunten, het oogpunt van de gehandicapte en die van zijn of haar begeleider. U kunt zelf beslissen of de leerlingen de lijst maken op papier met potlood en een liniaal of dat de leerlingen de lijst maken op de computer met Word of Excel, dit is ook afhankelijk van de vaardigheden op de computer. Hierna gaan de kinderen op stap, dit kan in groepjes met een ouder in het winkelcentrum of in tweetallen door de school. De leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om verschillende winkels te bekijken. Hierdoor zijn de leerlingen ook instaat om een vergelijking te maken tussen verschillende gebouwen. De leerlingen vullen op hun zelf gemaakte beoordelingslijst in of de winkels toegankelijk is voor gehandicapten en hun begeleiders. Het leuke hiervan is dat ieder tweetal een andere beoordelingslijst heeft en dat hieruit verschillende beoordelingen kunnen leiden. Misschien is het handig om winkeliers van te voren in te lichten over een bezoek, zo kan er een “rustige” ochtend of middag gekozen worden om een bezoek te brengen aan het dorp/stad en hebben de winkeliers ook tijd voor een evt. uitleg of het beantwoorden van vragen. Na het bezoeken aan de winkels schrijven de leerlingen een kort verslag aan de hand van de beoordelingslijsten over de toegankelijkheid van de winkels/gebouwen bij hun in de buurt en geven een beoordeling in de vorm van slecht, matig, voldoende of goed per bezochte winkel. Hierna worden de beoordelingen klassikaal besproken en worden verschillen geconstateerd. De resultaten worden ook weer doorgespeeld aan de winkeliers zodat zij ook de resultaten zien van het bezoek en hier evt. wat mee kunnen doen. Als laatste volgt voor de leerlingen dan nog de beoordeling.

 

v      Beoordeling: gebeurt aan de hand van de criteria/ de eisen die aan de opdrachten zijn gesteld. De leerlingen geven zichzelf een beoordeling aan de hand van punten. De leerlingen geven zichzelf punten met betrekking tot de werkhouding op de verschillende gestelde criteria. Vanuit deze punten volgt een cijfer en vanuit dit cijfer volgt een opmerking voor een volgende webkwestie. Vanuit deze opmerkingen hopen wij dat de leerlingen gemotiveerd blijven en ook weer een volgende webkwestie willen gaan beantwoorden/oplossen.

 

v      Extra lesideeën:

  1. U kunt die hierboven genoemde gedachte (iedereen is anders) evt. in de klas behandelen, bijv. als dagopening of weekthema.
  2. Het spelen en inleven in een rol, kunt u oefenen tijdens een dramales.
  3. Les rolstoelbasketbal.
  4. Mensen met een handicap uitnodigen op school.


·         Deze webkwestie is gemaakt door:  Paula van Munster en Linda Zweekhorst

 

 

 

naar begin

 

meer webkwesties op:

www.webkwestie.nl