Leerkracht
- Titel: Riddersporen; Huis te Merwede in de Middeleeuwen
- Onderwerp: leven in een Middeleeuws kasteel als Huis te Merwede
- Beschrijving: webopdracht bij voorkeur aansluitend op een bezoek aan de tentoonstelling over Huis te Merwede. Deze WebQuest kan echter ook afzonderlijk van de tentoonstelling gedaan worden.
- Schooltype: basisonderwijs, groep 7/8
- Vakgebied(en): geschiedenis, tekenen, handvaardigheid, taal, computervaardigheden.
- Uitvoering door: individu of tweetallen
- Tijdsinvestering voor leerlingen: 3 tot 4 uur
- Opbrengst: artikel of een muurkrant met presentatie
- Extra materialen die nodig zijn: tekenpapier, printer, potloden, groot vel papier voor de muurkrant.
- Verdieping: Verhalen van Dordrecht 23: Riddersporen, de heren en huizen van de Merwede door Nieky Klaus ISBN 978-90-67496-51-1
- Webkwestiemakers: Danielle Zanen en Daisy Bouwman, studenten PABO HRO in opdracht van Erfgoedcentrum DiEP, Dordrecht.
Heeft u op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webquest, klik dan op de naam van één van makers. - Vormgeving: Zock Design, Dordrecht.
-
WebQuest Nieuws (klik hier)
Samenvatting
De leerlingen doen onderzoek naar de functie van kastelen in de Middeleeuwen en de wijze waarop mensen er in leefden. Ze verrichten tevens aanvullend onderzoek naar onderwerpen over middeleeuwse zaken als voedsel, ziekten, kleding en/of muziek.
Door middel van deze opdracht leert de leerling een artikel te schrijven of een muurkrant vorm te geven. Ook leert hij/zij informatie te selecteren en deze in een beperkte tijd te verwerken. De leerling maakt daarbij gebruik van internetbronnen, d.m.v. (vooraf opgegeven) webadressen. Met behulp van deze internetbronnen leert de leerling concrete informatie te selecteren en toe te passen.
Extra materialen die nodig zijn
- Computer met Word, een internetverbinding en printer
- Vel papier, potlood, gum, lijm en schaar
Doelen
Deze doelen zijn afkomstig van http://tule.slo.nl
Nederlands, mondeling onderwijs:
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Nederlands, schriftelijk onderwijs:
Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
Kerndoel 5
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Oriëntatie op jezelf en de wereld, tijd:
Kerndoel 51
De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
Kerndoel 53
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Kunstzinnige oriëntatie:
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.