Verwerking
- Om te beginnen ga je samen informatie
verzamelen. Dit kun je vinden op internet of in de mediatheek. Misschien ga
je ook wel informatie aanvragen bij bijvoorbeeld de kindertelefoon of
stichting Chris. Ook kun je op school eens gaan informeren welke regels er
gelden en hoe de meesters en juffen er mee omgaan.
- Als je de informatie verzameld hebt ga je
werkafspraken maken. Je spreekt af wie welk onderdeel van de informatie gaat
uitwerken. En wanneer jullie weer met elkaar gaan praten over de opdracht.
Dit uitwerken kan je bijvoorbeeld doen door alles kort op papier te zetten.
- Als je de informatie hebt
uitgewerkt, bereiden jullie je kringgesprek voor. In je voorbereiding bedenk
je welke gespreksvragen je wilt stellen en je maakt afspraken wie wat doet.
Je kiest zelf welke hulpmiddelen je hierbij gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld
gebruik maken van flaps (grote vellen papier), het schoolbord, posters,
overheadprojector of beamer. Na het voorbereiden van jullie gesprek maak je
een lijst met punten waar je meester / juf op kan letten tijdens het
gesprek.
- Na het kringgesprek leiden jullie
een klein evaluatiegesprek in de klas. Een evaluatiegesprek is eigenlijk een
gesprek waarbij je met de klas gaat praten over de plus- en minpunten.
Hierbij ben je samen met de klas in gesprek over het thema "Ik en jij,
jij en ik!". Je vraagt ook de meester / juf om zijn / haar mening, deze
heeft hij/ zij als het goed is op jullie plus- en minpunten formulier kort
opgeschreven en kan ze duidelijk aan jullie vertellen.
|