Webkwestie: Ché Guevara

Geschiedenis
Afbeelding bij het thema geschiedenis

Opdracht

De beeltenis van Che Guevara is wereldwijd bekend. Maar waar komt dat beeld vandaan – en klopt het wel? In deze WebQuest onderzoek je zowel de historische figuur als het icoon dat hij geworden is.

Je werkt in een groep aan een opdracht in twee fasen:

🔍 Fase A – Onderzoek & Beeldvorming

In deze eerste fase begin je met een groepsgesprek:

  • Wat weten jullie al over Che Guevara?
  • Wat vinden jullie van hem? 
  • Waar hebben jullie hem voor het eerst gezien of over gehoord?

Ieder groepslid draagt bij aan een kort verslag van jullie eerste beeldvorming.

Je kunt op de pagina "bronnen" kijken voor achtergrondinformatie, maar het kan ook zijn dat je docent een set bronnen geeft (webpagina’s, video’s, fragmenten, artikelen) die jullie individueel of samen bestuderen.

Na bestudering bespreek je opnieuw in de groep of en hoe jullie beeld is veranderd. Zijn er verrassende inzichten? Nieuwe vragen? Of bevestigt het juist jullie eerdere mening?

Als leidraad bespreken jullie onder andere deze vragen:

  1. Waarom denk je dat Guevara is uitgegroeid tot een mythe? Wat maakt hem zo speciaal?

  2. Wat is het effect van zijn combinatie van intellect en 'volkse uitstraling'?

  3. Herken je bepaalde eigenschappen van hem bij andere (hedendaagse) helden of iconen?

  4. Zou iemand als Guevara vandaag nog net zoveel impact kunnen hebben?

  5. Welke rol spelen media, social media en commercie in de beeldvorming?

De inzichten uit dit tweede gesprek leg je vast in een groepsverslag van circa 2 à 3 pagina’s, waarin jullie antwoord geven op de bovenstaande vragen én beschrijven hoe jullie beeld eventueel is veranderd.

📊 Fase B – De wereld over Che

Nu draaien we het om: hoe kijken anderen naar Che Guevara?
In deze fase ontwikkelen jullie als groep een enquête met circa 8 vragen over beeldvorming rond Guevara. Je denkt na over zaken als:

  • Kennis van Che Guevara

  • Eerste kennismaking (school, media, popcultuur?)

  • Associaties en waarden

  • Persoonlijke identificatie (voelt men verwantschap?)

  • Kritische vragen over heldendom, geweld, idealisme

De docent geeft feedback op jullie vragenlijst voordat je ermee de wereld in trekt. Daarna interviewt ieder groepslid minstens 10 mensen, en noteert telkens ook:

  • Leeftijd

  • Geslacht

  • (optioneel) Opleiding of beroep

Zo krijg je ook zicht op subgroepen: jongeren versus ouderen, mannen versus vrouwen, enz.