Werkwijze
Je werkt in deze WebQuest samen in een groep van 3 à 4 personen.
De opdracht bestaat uit twee grote fasen.
Hieronder lees je stap voor stap wat je doet, hoe je het aanpakt en hoeveel tijd je daar ongeveer voor nodig hebt.
🔍 Fase A: Onderzoek & Beeldvorming
Stap 1: Startgesprek in de groep (± 30 minuten)
Bespreek samen:
-
Wat weten jullie al over Che Guevara?
-
Wat vinden jullie van hem? Waar kennen jullie hem van?
-
Hebben jullie al een mening over hem?
📝 Maak samen een kort verslag (± 1 pagina A4) van jullie gesprek. Dit is het eerste beeldvormingsverslag.
Stap 2: Bronnen bestuderen (1 lesuur of huiswerkopdracht)
Je kunt bronnen raadplegen die op deze pagina worden genoemd, maar het kan ook zijn dat de docent geeft jullie een selectie bronnen over Che Guevara.
Deze kunnen bestaan uit:
-
Webpagina’s of artikelen
-
Fragmenten uit documentaires of boeken
-
Interviews of opiniestukken
Iedere leerling leest of bekijkt deze bronnen aandachtig.
Stap 3: Tweede groepsgesprek (± 45 minuten)
Bespreek:
-
Wat is er veranderd in jullie beeld?
-
Welke inzichten hebben jullie opgedaan?
-
Hoe beoordelen jullie Che nu?
Gebruik hierbij de vragen op de opdrachtpagina als leidraad.
📝 Maak nu een tweede groepsverslag (± 2-3 pagina’s), waarin jullie nieuwe inzichten beschrijven én antwoord geven op de stellingen en vragen.
📊 Fase B: De wereld over Che
Stap 4: Enquête maken (± 30 minuten)
Stel als groep 8 gerichte vragen op over beeldvorming rond Che Guevara. Denk aan:
-
Wat weet u over Che Guevara?
-
Hoe hebt u hem leren kennen?
-
Voelt u zich verwant met zijn idealen?
-
Met welke waarden associeert u Che?
🎯 Let op: Vermijd herhaling en oppervlakkige vragen. De docent geeft feedback voordat je de enquête afneemt.
Stap 5: Enquête afnemen (± 1 week, zelfstandig)
Ieder groepslid ondervraagt minstens 10 mensen. Noteer per persoon:
-
Leeftijd
-
Geslacht
-
(optioneel) Beroep of opleiding
📝 Verwerk je eigen resultaten in een kort verslag met opvallende trends of bijzonderheden.
Stap 6: Groepsanalyse (± 1 lesuur)
-
Leg alle resultaten naast elkaar
-
Zoek naar overeenkomsten, verschillen en trends
-
Vergelijk subgroepen (jong/oud, man/vrouw, enz.)
📝 Schrijf samen een beknopte groepsanalyse waarin je de belangrijkste conclusies samenvat.
🎨 Fase C: Creatieve verwerking
Stap 7: Eindproduct maken (2–3 lesuren of thuis)
Kies als groep één eindvorm:
-
🎙️ Podcast
-
📊 Presentatie met grafieken
-
🖼️ Poster of infographic
-
🎭 Rollenspel of debat
Werk het zorgvuldig uit. Zorg voor inhoudelijke diepgang én een originele invalshoek.
🧾 Stap 8: Presenteren & Inleveren
Je levert in:
-
Eerste beeldvormingsverslag
-
Tweede groepsverslag
-
Enquêtevragen
-
Persoonlijke resultaten
-
Groepsanalyse
-
Creatief eindproduct
Jullie presenteren het eindproduct klassikaal of leveren het digitaal in.