7. Leerkracht
CULTURELE EN KUNSTZINNIGE VORMING

Titel: “Een ongemakkelijke waarheid”
Subtitel: “Maak je eigen klimaatfilm”

  • Onderwerp: klimaatverandering
  • Schooltype: HAVO/VWO (MBO/HBO)
  • Niveau: klas 3 en hoger
  • Vakgebied: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, economie, biologie, scheikunde, natuurkunde, (algemene natuurwetenschappen), culturele en kunstzinnige vorming. (Domeinen)
  • Eindproduct: filmpje.
    Het tussenproduct is een verslag van alle doorgemaakte stappen. Het ‘Al Gore Document’. Dit kan eventueel ook als uitgangspunt dienen voor een PowerPoint presentatie of werkstuk.
    Spreek met uw leerlingen af aan welke technische eisen het filmpje moet voldoen en hoe het eindresultaat ingeleverd moet worden.
    Ze kunnen het filmpje op cd aanleveren, op het netwerk plaatsen of via de website van de wedstrijd inleveren. Het document kunnen ze uitprinten en inleveren, mailen, of op het netwerk zetten.
  • Tijdsinvestering: 20 tot 40 uur
  • Leerdoelen: kennis nemen van het klimaat, klimaatverandering en duurzame ontwikkeling. Een eigen mening en definitie vormen over deze begrippen. Duurzame ontwikkeling mee wegen in de dagelijkse keuzes.
  • Webquestmaker: Leren voor Duurzame Ontwikkeling (een programma van de Rijksoverheid, provincies en waterschappen).

EXTRA AANWIJZINGEN:

  • Werkwijze
    - U laat de leerlingen ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore zien. U kunt vervolgens naar eigen inzicht een inleiding over klimaatverandering en de webquest geven.
    - Bepaal of de leerlingen in groepjes of individueel werken.
    - Inventariseer of er bij ieder groepje of leerling een camera is. Dit kan bijvoorbeeld ook een mobiele telefoon, fotocamera, of webcam zijn.
    - Inventariseer of er bij ieder groepje of leerling mogelijkheden zijn om te monteren. Dit zou ook op school kunnen zijn.
    Meer over monteren.
    - Geef uw leerlingen aan of ze al dan niet vakoverstijgend te werk moeten gaan. (Leerlingen kunnen in dat geval voor de thema’s ook bij andere vakken kijken, om zo een gevarieerder filmpje samen te stellen. U kunt zelf de thema’s van andere vakken bekijken om te zien welke vakken u geschikt vindt.)
    - U kunt uiteraard zelf de planning en looptijd met de leerlingen doornemen.
    - Met name voor de onderzoeksfase, waarin de leerlingen de thema’s doornemen zullen ze gebruik moeten maken van internet.
    - Filmen zullen leerlingen bij voorkeur op locatie doen. Vanaf 1 oktober tot eind december zal er in het Mobilion in Utrecht een speciale ministudio ingericht worden voor leerlingen die de webquest uitvoeren. Ook bij een aantal Rabobanken zal een eenvoudige studio worden ingericht. De Rabobank bij u in de buurt zal hiervoor contact met u opnemen.
    - Bespreek met uw leerlingen hoe u de filmpjes en ‘Al Gore Documenten’ aangeleverd wilt hebben.

VAKSPECIFIEKE AANWIJZINGEN

De vakspecifieke aanwijzingen zijn tips, waarmee u zelf de webquest kunt inleiden of uitbreiden. Deze tips zijn niet verder uitgewerkt, maar zijn ter inspiratie.

  • Evenwichtige verdeling van de informatie in het filmpje.
    Het filmpje is kort en dat betekent dat het overgrote deel van de klimaatproblematiek níet aan bod komt. Dat geeft niet, maar leerlingen moeten er wel voor zorgen dat de dingen die wél in beeld komen representatief zijn. De invulling van het scenario is daarom essentieel. 4,5 minuten beschrijven hoe de zeespiegel stijgt en een halve minuut laten zien dat het wel meevalt, is niet evenwichtig. Maar, als de leerling af sluit met die halve minuut kan de impact nog wel groot zijn, omdat dat het laatste is dat gezien wordt en dus waarschijnlijk het best blijft hangen.
  • Gekleurde informatie. Welk gevoel geeft het filmpje mee? Hoe wordt de waterhuishouding van Nederland in beeld brengen?
    De maker van het filmpje bepaalt wat de kijker te zien krijgt. Filmt de leerling op een stormachtige dag een dijk die onder druk staat door de hoge golven, of filmt de leerling op een stralende dag een meertje zonder rimpels? Mensen kunnen met de beelden een bepaald gevoel oproepen en daarmee je boodschap kracht bij zetten
  • U kunt wijzen op de impact van ‘film als vorm’. Gebruik van creativiteit in kunstzinnigheid. Filmpjes maken extra indruk als ze niet saai zijn maar creatief en flitsend.