Titel: “Een ongemakkelijke waarheid”
Subtitel: “Maak je eigen klimaatfilm”
- Onderwerp: klimaatverandering
- Schooltype: HAVO/VWO (MBO/HBO)
- Niveau: klas 3 en hoger
- Vakgebied: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, economie, biologie, scheikunde, natuurkunde, (algemene natuurwetenschappen), culturele en kunstzinnige vorming. (Domeinen)
- Eindproduct: filmpje.
Het tussenproduct is een verslag van alle doorgemaakte stappen. Het ‘Al Gore Document’. Dit kan eventueel ook als uitgangspunt dienen voor een PowerPoint presentatie of werkstuk.
Spreek met uw leerlingen af aan welke technische eisen het filmpje moet voldoen en hoe het eindresultaat ingeleverd moet worden.
Ze kunnen het filmpje op cd aanleveren, op het netwerk plaatsen of via de website van de wedstrijd inleveren. Het document kunnen ze uitprinten en inleveren, mailen, of op het netwerk zetten.
- Tijdsinvestering: 20 tot 40 uur
- Leerdoelen: kennis nemen van het klimaat, klimaatverandering en duurzame ontwikkeling. Een eigen mening en definitie vormen over deze begrippen. Duurzame ontwikkeling mee wegen in de dagelijkse keuzes.
- Webquestmaker: Leren voor Duurzame Ontwikkeling (een programma van de Rijksoverheid, provincies en waterschappen).
EXTRA AANWIJZINGEN:
- Werkwijze
- U laat de leerlingen ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore zien. U kunt vervolgens naar eigen inzicht een inleiding over klimaatverandering en de webquest geven.
- Bepaal of de leerlingen in groepjes of individueel werken.
- Inventariseer of er bij ieder groepje of leerling een camera is. Dit kan bijvoorbeeld ook een mobiele telefoon, fotocamera, of webcam zijn.
- Inventariseer of er bij ieder groepje of leerling mogelijkheden zijn om te monteren. Dit zou ook op school kunnen zijn.
Meer over monteren.
- Geef uw leerlingen aan of ze al dan niet vakoverstijgend te werk moeten gaan. (Leerlingen kunnen in dat geval voor de thema’s ook bij andere vakken kijken, om zo een gevarieerder filmpje samen te stellen. U kunt zelf de thema’s van andere vakken bekijken om te zien welke vakken u geschikt vindt.)
- U kunt uiteraard zelf de planning en looptijd met de leerlingen doornemen.
- Met name voor de onderzoeksfase, waarin de leerlingen de thema’s doornemen zullen ze gebruik moeten maken van internet.
- Filmen zullen leerlingen bij voorkeur op locatie doen. Vanaf 1 oktober tot eind december zal er in het Mobilion in Utrecht een speciale ministudio ingericht worden voor leerlingen die de webquest uitvoeren. Ook bij een aantal Rabobanken zal een eenvoudige studio worden ingericht. De Rabobank bij u in de buurt zal hiervoor contact met u opnemen.
- Bespreek met uw leerlingen hoe u de filmpjes en ‘Al Gore Documenten’ aangeleverd wilt hebben.
VAKSPECIFIEKE AANWIJZINGEN
De vakspecifieke aanwijzingen zijn tips, waarmee u zelf de webquest kunt inleiden of uitbreiden. Deze tips zijn niet verder uitgewerkt, maar zijn ter inspiratie.
- Economische samenhang. Diverse economische verbanden komen in beweging door klimaatverandering. Nu bijvoorbeeld de vraag naar graan stijgt door de gestegen vraag naar biobrandstoffen, worden de kosten van een biertje hoger. De prijs van graan stijgt namelijk en graan is een belangrijke grondstof voor bier.
- Duurzame ontwikkeling is wellicht net zo’n breed begrip als klimaatverandering. Laat uw leerlingen zien hoe breed het is door verschillende vormen van duurzame ontwikkeling te bespreken: duurzaam toerisme, duurzaam ondernemen, duurzaam produceren, duurzaam consumeren, duurzame energie of duurzame ontwikkeling.
- Spaarlampen zijn nog relatief duur. Mede dankzij forse importheffingen op spaarlampen uit China. Die heffingen zijn er om Europese producten te beschermen, maar ze maken het voor de consument duurder om duurzame producten te kopen. Daarom wil de EU nu wel af van de heffing.

|