2. Opdracht
CULTURELE EN KUNSTZINNIGE VORMING

Je hebt de film van Al Gore gezien. Hij laat daarin zien hoe hij aankijkt tegen klimaatverandering.
Je gaat nu zelf laten zien hoe het zit met klimaatverandering en wat jouw mening is over het thema. Dat doe je door een eigen filmpje te maken.

Voordat je kunt gaan filmen moet je weten wat of wie en waar en wanneer je gaat filmen.
Daarom moet je eerst een scenario schrijven.
Maar waar gaat het scenario over? Je moet je natuurlijk eerst verdiepen in het onderwerp. Daarom krijg je een aantal thema’s waar je uit kunt kiezen. De thema’s die je hebt gekozen verwerk je in je scenario. Die thema’s en jouw mening moeten later allemaal duidelijk terugkomen in je filmpje.
De thema’s zijn breed en omvatten veel informatie. Daarom onderzoek je het thema eerst, voordat je bedenkt hoe je (een deel van) het thema in je scenario kunt terug laten komen. Op basis van de thema’s die je onderzocht hebt bedenk je een probleemstelling.

Tijdens de gehele opdracht lever je twee producten: het scenario en de film. Je wordt beoordeeld op de film.

Omdat het onderwerp heel divers is, en zelfs de wetenschappers het niet altijd met elkaar eens zijn, is het belangrijk dat je duidelijk laat zien wat je er zelf van vindt. En wat eventueel je eigen rol is.

Tijdens je onderzoek en in je filmpje behandel je de volgende drie fasen:

  1. Probleem: wat is er aan de hand met het klimaat?
  2. Dreiging: waar kan klimaatverandering toe leiden?
  3. Oplossing: hoe kunnen we die dreiging afwenden of voorkomen?

Je mag zelf kiezen waar je de meeste aandacht aan schenkt. Als je vindt dat het probleem het belangrijkste is om te laten zien, dan doe je dat. Als je er maar wel voor zorgt dat het filmpje één geheel wordt.

Waar je wél op moet letten is dat je bij dit onderwerp te maken hebt met duurzame ontwikkeling en de zogenaamde ‘Triple P’: people (mensen), planet (aarde), profit (winst ). Meer over duurzame ontwikkeling en ‘Triple P’.

Kies 3 tot 5 thema’s van verschillende vakken en combineer die vanuit de verschillende vakspecifieke invalshoeken tot één filmpje.
 
Je kunt gebruik maken van de thema’s van alle vakken, maar let erop dat het filmpje een duidelijk geheel wordt. Gebruik de bronnen die horen bij het vak waarvan je een thema hebt uitgekozen.

Probeer met de stijl, de plaatsen waar je filmt, afwisseling, effecten etc. het filmpje zo mooi en goed mogelijk te maken, waardoor je de kijker weet te boeien.

Naar de werkwijze