Je hebt de film van Al Gore gezien. Hij laat daarin zien hoe hij aankijkt tegen klimaatverandering.
Je gaat nu zelf laten zien hoe het zit met klimaatverandering en wat jouw mening is over het thema. Dat doe je door een eigen filmpje te maken.
Voordat je kunt gaan filmen moet je weten wat of wie en waar en wanneer je gaat filmen.
Daarom moet je eerst een scenario schrijven.
Maar waar gaat het scenario over? Je moet je natuurlijk eerst verdiepen in het onderwerp. Daarom krijg je een aantal thema’s waar je uit kunt kiezen. De thema’s die je hebt gekozen verwerk je in je scenario. Die thema’s en jouw mening moeten later allemaal duidelijk terugkomen in je filmpje.
De thema’s zijn breed en omvatten veel informatie. Daarom onderzoek je het thema eerst, voordat je bedenkt hoe je (een deel van) het thema in je scenario kunt terug laten komen. Op basis van de thema’s die je onderzocht hebt bedenk je een probleemstelling.
Tijdens de gehele opdracht lever je twee producten: het scenario en de film. Je wordt beoordeeld op de film.
Omdat het onderwerp heel divers is, en zelfs de wetenschappers het niet altijd met elkaar eens zijn, is het belangrijk dat je duidelijk laat zien wat je er zelf van vindt. En wat eventueel je eigen rol is.
Tijdens je onderzoek en in je filmpje behandel je de volgende drie fasen:
- Probleem: wat is er aan de hand met het klimaat?
- Dreiging: waar kan klimaatverandering toe leiden?
- Oplossing: hoe kunnen we die dreiging afwenden of voorkomen?
Je mag zelf kiezen waar je de meeste aandacht aan schenkt. Als je vindt dat het probleem het belangrijkste is om te laten zien, dan doe je dat. Als je er maar wel voor zorgt dat het filmpje één geheel wordt.
Waar je wél op moet letten is dat je bij dit onderwerp te maken hebt met duurzame ontwikkeling en de zogenaamde ‘Triple P’: people (mensen), planet (aarde), profit (winst ). Meer over duurzame ontwikkeling en ‘Triple P’.
Kies drie tot vijf van de onderstaande 10 thema’s. Je bent vrij in je keuze, maar je moet wel van alle drie de fasen (probleem, dreiging en oplossing) een thema kiezen en zorgen dat ze samen een geheel vormen.
Probleem:
- Broeikaseffect.
Wat is het broeikaseffect?
- Koolstof- en stikstofkringloop.
De koolstof- en stikstofkringloop spelen een rol in de oorzaken van broeikaseffect. Deze oorzaken zijn grof onder te verdelen in natuurlijke en menselijke oorzaken.
Wat zijn de natuurlijke en menselijke oorzaken?
- Soorten samenstelling.
Klimaatverandering heeft een onmiskenbaar effect op de soorten samenstelling. Dit is onder andere terug te zien in migratie en uitsterven en nieuw voorkomen van dieren en planten.
Welke rol speelt de verandering in abiotische factoren?
- Mondiaal probleem.
Klimaatverandering vindt plaats op wereldschaal. Voor planten en dieren is het dan ook een probleem op wereldniveau. Dieren en planten houden zich niet aan landsgrenzen of zelfs niet aan continentale grenzen. Neem bijvoorbeeld winter- en zomergasten.
Hoe ingrijpend is het mondiale aspect van klimaatverandering voor dieren en planten?
- Biotische en abiotische factoren.
Abiotische factoren (temperatuur en lucht) en biotische factoren (planten, dieren, schimmels, bacteriën) hebben een effect op ecosystemen. Klimaatverandering beinvloedt deze factoren.
Op welke wijze beïnvloedt klimaatverandering daarom (in)direct ook ecosystemen in zijn geheel?
Dreiging:
- Biologische effecten.
Biologische effecten van klimaatverandering zijn aantasting, uitputting, verdroging of verwoestijning en vernatting. De belangrijkste oorzaken hebben te maken met het broeikaseffect en de ozonlaag.
Welke gevolgen kunnen deze effecten hebben?
- Soorten.
Het voorkomen van soorten wordt mede bepaald door abiotische factoren. Wanneer de tolerantie grenzen worden overschreden vindt er een verschuiving van soorten plaats. Dit vindt zowel op landelijk als op mondiaal niveau plaats.
Op welke manier worden soorten bedreigd?
- Diverse bedreigingen.
De dreiging van klimaatverandering kan worden omschreven door middel van verschillende thema’s; ozonlaag, broeikaseffect, persistente stoffen, eutrofiering, zure regen, ontbossing, erosie. Broeikaseffect is de belangrijkste en heeft effecten op individueel niveau tot op ecosysteem niveau.
Hoe bedreigend zijn de verschillende thema’s en hoe hangen ze samen?
Oplossingen:
- Duurzame ontwikkeling.
Er zijn diverse voorbeelden van duurzame ontwikkeling te geven. ‘Triple P’ speelt altijd een belangrijke rol hierin. Voor biologen ligt de nadruk op ‘planet’ en met name op natuur. Hoe kan duurzame ontwikkeling de klimaatverandering beïnvloeden?
- Afspraken.
Om uitsterving van dieren tegen te gaan en om natuurgebieden ‘gezond’ te houden worden er afspraken gemaakt. Die kunnen zijn op gemeentelijk niveau, maar steeds vaker gebeurt dat op veel grotere schaal. Voorbeelden zijn het Kyoto verdrag (mondiaal) en Nature 2000 (Europa). Zo zijn er meer afspraken die gemaakt worden om tot een oplossing te komen.
Op welke manier kunnen zulke afspraken bijdragen aan de bescherming van dieren en planten?
Naar de werkwijze
|