Je hebt de film van Al Gore gezien. Hij laat daarin zien hoe hij aankijkt tegen klimaatverandering.
Je gaat nu zelf laten zien hoe het zit met klimaatverandering en wat jouw mening is over het thema. Dat doe je door een eigen filmpje te maken.
Voordat je kunt gaan filmen moet je weten wat of wie en waar en wanneer je gaat filmen.
Daarom moet je eerst een scenario schrijven.
Maar waar gaat het scenario over? Je moet je natuurlijk eerst verdiepen in het onderwerp. Daarom krijg je een aantal thema’s waar je uit kunt kiezen. De thema’s die je hebt gekozen verwerk je in je scenario. Die thema’s en jouw mening moeten later allemaal duidelijk terugkomen in je filmpje.
De thema’s zijn breed en omvatten veel informatie. Daarom onderzoek je het thema eerst, voordat je bedenkt hoe je (een deel van) het thema in je scenario kunt terug laten komen. Op basis van de thema’s die je onderzocht hebt bedenk je een probleemstelling.
Tijdens de gehele opdracht lever je twee producten: het scenario en de film. Je wordt beoordeeld op de film.
Omdat het onderwerp heel divers is, en zelfs de wetenschappers het niet altijd met elkaar eens zijn, is het belangrijk dat je duidelijk laat zien wat je er zelf van vindt. En wat eventueel je eigen rol is.
Tijdens je onderzoek en in je filmpje behandel je de volgende drie fasen:
- Probleem: wat is er aan de hand met het klimaat?
- Dreiging: waar kan klimaatverandering toe leiden?
- Oplossing: hoe kunnen we die dreiging afwenden of voorkomen?
Je mag zelf kiezen waar je de meeste aandacht aan schenkt. Als je vindt dat het probleem het belangrijkste is om te laten zien, dan doe je dat. Als je er maar wel voor zorgt dat het filmpje één geheel wordt.
Waar je wél op moet letten is dat je bij dit onderwerp te maken hebt met duurzame ontwikkeling en de zogenaamde ‘Triple P’: people (mensen), planet (aarde), profit (winst ). Meer over duurzame ontwikkeling en ‘Triple P’.
Kies drie tot vijf van de onderstaande 9 thema’s. Je bent vrij in je keuze, maar je moet wel van alle drie de fasen (probleem, dreiging en oplossing) een thema kiezen en zorgen dat ze samen een geheel vormen.
Probleem:
- Broeikaseffect.
Wat is het broeikaseffect?
- De aarde – zonrelatie
De aarde – zonrelatie heeft met het klimaat te maken en ook met klimaatverandering. Een aantal elementen spelen hierin afzonderlijk of gezamenlijk een rol:
- de hoeveelheid zonnestraling (zonnevlekken)
- de baan van de aarde om de zon
- de stand van de aardas t.o.v. de zon
- de aardas tolt en deze danst om zijn as
Welke rol speelt de aarde – zonrelatie in de klimaatverandering?
- Inefficiënt energiegebruik.
Dat de mens energie gebruikt is een gegeven. Dit moet opgewekt worden. Het rendement is nooit 100%. Dit betekent dus dat er altijd energie verlies optreedt. Een verbrandingsmotor is bijvoorbeeld 30% effectief. Op de korte termijn is dit geen probleem op de lange termijn wel. Ook kunnen de energiebronnen nooit optimaal gebruikt worden.
Hoe inefficiënt is het gebruik van energie?
Dreiging:
- Energiebalans.
De energiehuishouding van de wereld is in een normale situatie in balans. Het klimaat op aarde wordt bepaald door die energiebalans. Het uit balans raken van deze normale situatie heeft zijn effect op het klimaat. De volgende zaken hebben hier sterk mee te maken: thermische straling, zonneschijn, wolken, weerkaatsing, de mens.
Hoe bedreigend is de mogelijke verandering van de energiebalans op aarde?
- Praktische effecten van klimaatverandering.
Een voorbeeld hiervan is de verhoging van de zeespiegel. Dijken en duinen dreigen te overstromen. Of stuk geslagen te worden door golven die meer energie in zich hebben dan voorheen.
Hoe bedreigend zijn hogere golven en ‘supergolven’?
Oplossingen:
- Kerncentrales.
Kerncentrales zijn een oplossing voor het dreigende energieprobleem. Afvalstoffen zoals verrijkt uranium gooien echter roet in het eten.
Wat zijn de voor- en nadelen van kerncentrales?
- Duurzame ontwikkeling.
Duurzame ontwikkeling op het gebied van materie, energie en elektrische processen is op verschillende manieren te bereiken.
Op welke manieren? En wat zijn de voor- en nadelen?
- Energieverbruik.
Door middel van regelsystemen en signaalverwerking zou je zuinigere systemen kunnen ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn:
- na verloop van tijd uitschakelen
- zuinig verbruik (hoog rendement)
Wat is de natuurkundige basiswerking van zulke zuinigere systemen?
- Efficiënt energiegebruik.
Energie moet worden opgewekt of worden omgezet wil het bruikbaar zijn voor de mens. Dit kan op verschillende manieren. Er vindt echter altijd energieverlies plaats. Begrippen als energiebehoud, rendement, arbeid en warmte zijn erg belangrijk in dit onderwerp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hybride auto.
Hoe kan er efficiënter omgegaan worden met energie?
Naar de werkwijze
|