Je hebt de film van Al Gore gezien. Hij laat daarin zien hoe hij aankijkt tegen klimaatverandering.
Je gaat nu zelf laten zien hoe het zit met klimaatverandering en wat jouw mening is over het thema. Dat doe je door een eigen filmpje te maken.
Voordat je kunt gaan filmen moet je weten wat of wie en waar en wanneer je gaat filmen.
Daarom moet je eerst een scenario schrijven.
Maar waar gaat het scenario over? Je moet je natuurlijk eerst verdiepen in het onderwerp. Daarom krijg je een aantal thema’s waar je uit kunt kiezen. De thema’s die je hebt gekozen verwerk je in je scenario. Die thema’s en jouw mening moeten later allemaal duidelijk terugkomen in je filmpje.
De thema’s zijn breed en omvatten veel informatie. Daarom onderzoek je het thema eerst, voordat je bedenkt hoe je (een deel van) het thema in je scenario kunt terug laten komen. Op basis van de thema’s die je onderzocht hebt bedenk je een probleemstelling.
Tijdens de gehele opdracht lever je twee producten: het scenario en de film. Je wordt beoordeeld op de film.
Omdat het onderwerp heel divers is, en zelfs de wetenschappers het niet altijd met elkaar eens zijn, is het belangrijk dat je duidelijk laat zien wat je er zelf van vindt. En wat eventueel je eigen rol is.
Tijdens je onderzoek en in je filmpje behandel je de volgende drie fasen:
- Probleem: wat is er aan de hand met het klimaat?
- Dreiging: waar kan klimaatverandering toe leiden?
- Oplossing: hoe kunnen we die dreiging afwenden of voorkomen?
Je mag zelf kiezen waar je de meeste aandacht aan schenkt. Als je vindt dat het probleem het belangrijkste is om te laten zien, dan doe je dat. Als je er maar wel voor zorgt dat het filmpje één geheel wordt.
Waar je wél op moet letten is dat je bij dit onderwerp te maken hebt met duurzame ontwikkeling en de zogenaamde ‘Triple P’: people (mensen), planet (aarde), profit (winst ). Meer over duurzame ontwikkeling en ‘Triple P’.
Sinds het begin van de industriële revolutie is de samenstelling van de atmosfeer aanzienlijk veranderd. De concentraties van de meeste broeikasgassen, zoals CO2 hebben in de afgelopen tien jaar de hoogste waarde sinds het begin van de metingen bereikt.
De toename van de CO2 (koolstofdioxide) concentratie wordt vooral veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals steenkool, aardolie en aardgas. Landbouw, veeteelt en gaswinning dragen bij tot de uitstoot van broeikasgassen zoals methaan en lachgas, en tot de vorming van extra ozon.
Door drijfgassen in spuitbussen en koelvloeistoffen in koelkasten zijn er grote concentraties van CFK’s in de atmosfeer ontstaan. Deze tasten de ozonlaag in de stratosfeer aan. Menselijke activiteiten verhogen ook de aërosolen zoals roet, in de atmosfeer.
Deze menselijke bijdrage aan de klimaatverandering zorgt volgens veel mensen voor problemen en bedreigingen, waar oplossingen voor gevonden moeten worden.
Kies drie tot vijf van de onderstaande 5 thema’s. Je bent vrij in je keuze, maar je moet wel van alle drie de fasen (probleem, dreiging en oplossing) een thema kiezen en zorgen dat ze samen een geheel vormen.
Probleem:
- Specifieke tijdperken.
Het klimaat verandert eigenlijk voortdurend en er zijn dus ook perioden in de geschiedenis van de aarde waarin het klimaat noemenswaardig veranderde. Bijvoorbeeld in de perioden:
- Kleine IJstijd
- Krijt
- Carboon
Op welke manier had de klimaatverandering in deze periodes invloed op mens en dier?
- Overheersers en kolonisatie.
In de afgelopen millennia hebben verschillende landen en culturen anderen overheerst, kolonies gesticht of hun rijk uitgebreid. Historici houden zich al sinds jaar en dag bezig met de vraag of er een (mogelijk) verband was tussen het klimaat en de overheersing.
Had bijvoorbeeld de Nederlandse kolonisatie in Indonesië iets te maken met het Nederlandse én Indonesische klimaat?
Waarom heeft het Westen zich na de middeleeuwen opgewerkt tot de dominante wereldpositie die het heeft? Zijn daar klimatologische oorzaken voor?
- Specifieke problemen van toen.
Onderstaande culturen hebben een einde aan ‘hun tijdperk’ zien komen.
- Maya cultuur
- Tang dynastie
- Romeinse Rijk
Hoe heeft klimaatverandering in het verleden een stempel op een samenleving gedrukt? Welke rol speelde het klimaat aan het einde van deze tijdperken?
Dreiging:
- Toen en nu.
Is de klimaatveranderingproblematiek uit het verleden met die van nu te vergelijken?
Oplossingen:
- Leren van de geschiedenis.
Historici hebben kennis van de gevolgen die klimaatverandering heeft gehad. Bijvoorbeeld het uitsterven van diersoorten. Van welke lessen kun je leren en hoe voorkom je de vervelende gevolgen in het heden? Welke oplossingen zijn er om ervoor te zorgen dat de geschiedenis zichzelf niet herhaalt?
Kunnen we wel leren van de geschiedenis als het gaat om klimaatverandering?
Naar de werkwijze
|