SPECIAAL VOOR HOGESCHOOL DOCENTEN

Veel hogescholen laten hun studenten tijdens hun (leraren) opleiding een webquest maken. Een uitstekend idee. Een prima werkwijze daarvoor zou de volgende zijn:

Stappenplan

  1. Leg de studenten via een presentatie uit wat een WebQuest is. Laat hen zien dat een internetopdracht toch iets anders is dan een WebQuest. Hier op www.webkwestie.nl is genoeg tekst en uitleg te vinden en voor elk schooltype voorbeelden te bekijken.

  2. Laat de studenten de pagina "WebQuest ontwerp ideen" bekijken. Daar staan 6 verschillende type WebQuests met uitleg en voorbeelden.

  3. Geef de studenten hun WebQuest opdracht.

  4. Laat ze daarbij een WebQuest eerst in een Word- of Google document maken. Niet meteen online. De ervaring leert dat ze daar aanvankelijk heel veel tijd mee kwijt zijn met het doorgronden van de techniek van het online systeem. Veel belangrijker is om eerst een goed "grond"-ontwerp te maken. Bij voorkeur zelfs met het meest simpele Word-sjabloon.

  5. De student(en) maken in dit simpele Word-doc hun concept WebQuest.
    Laat ze zich nog niet bezig houden met lay-out. Concentreer om de inhoud.

  6. Het concept van de WebQuest beoordeelt de student eerst zelf met de "WebQuest meetlat" - die via deze link is te bereiken - maar alleen de berekening met de meetlat uitvoeren. Natuurlijk nog niet insturen.
    Een andere optie kan zijn, dat andere studenten de beoordeling (met de meetlat) uitvoeren.
    In ieder geval moeten er nu aanpassingen in het concept plaats vinden.
    Bij voorkeur weer terug naar het begin van stap 6, tenzij de student tevreden is.

  7. Nu wordt de concept-versie naar de begeleidende docent (u) gestuurd.
    Die beoordeelt ook met de "WebQuest meetlat" of de WebQuest aan de minimum eisen voldoet.
    Indien nodig wordt het concept aangepast en weer ter beoordeling aan de docent voorgelegd.

  8. Uiteindelijk zullen student en docent tevreden zijn over het resultaat. Geef de student een beoordeling.

  9. Laat dan de student op  www.webkwestie.nl de meetlat volledig in te vullen en daarna het (word) document op te sturen.

  10. De aanmelding komt bij webkwestie.nl binnen. Nu volgen in principe dezelfde stappen vanaf punt 7, maar omdat (u als) de docent de webquest heeft beoordeeld, zal het goedkeuren ervan niet zo'n probleem moeten zijn (toch?).

  11. Als de WebQuest wordt goedgekeurd krijgt de student een toegangscode. Een groot deel van de WebQuest zal dan al online staan en kan de student nog de "finishing touch" doen. U zou als docent de student bonus-punten kunnen geven indien de WebQuest ook daadwerkelijk in de digi-theek wordt opgenomen.
    Maar let op: sommige van uw (hogeschool)  collega's denken dat ze dan het gehele beoordelingsproces wel aan www.webkwestie.nl kunnen overlaten. Dat  zal echter niet gebeuren. Dat wordt gauw genoeg gemerkt aan de kwaliteit van het ingezonden werk.

Heeft u zelf een ander stappenplan in gedachten? Neem gerust contact op. Er valt altijd over te praten.

Klik op n van de bouwstenen links om meer over zo'n onderdeel te weten te komen.

Laatst bijgewerkt op:  dinsdag 19 januari 2010 door John Demmers

| Home

| Inleiding | OpdrachtVerwerking | InfobronnenBeoordeling | Afsluiting |

| Leerkrachten pagina | WebKwestie Digitheek |

Naar een idee van Bernie Dodge, Rijksuniversiteit van San Diego (USA)