SPECIAAL VOOR HOGESCHOOL DOCENTEN

Veel hogescholen laten hun studenten tijdens hun (leraren) opleiding een webquest maken. Een uitstekend idee. Een prima werkwijze daarvoor zou de volgende zijn:

Stappenplan

  1. Leg de studenten via een presentatie uit wat een WebQuest is. Laat hen zien dat een internetopdracht toch iets anders is dan een WebQuest. Hier op www.webkwestie.nl is genoeg tekst en uitleg te vinden en voor elk schooltype voorbeelden te bekijken.

  2. Laat de studenten de pagina "WebQuest ontwerp ideen" bekijken. Daar staan 6 verschillende type WebQuests met uitleg en voorbeelden.

  3. Geef de studenten hun WebQuest opdracht.

  4. Wijs de studenten op het werkschema.

  5. Laat ze daarbij een WebQuest eerst in een Word- of Google document maken. Niet meteen online. De ervaring leert dat ze daar aanvankelijk heel veel tijd mee kwijt zijn met het doorgronden van de techniek van het online systeem. Veel belangrijker is om eerst een goed "grond"-ontwerp te maken. Bij voorkeur zelfs met het meest simpele Word-sjabloon (download hier).

  6. De student(en) maakt (maken) in dit simpele Word-doc (download) hun concept WebQuest, maar er zijn ook nog andere opties.
    Laat ze zich nog niet bezig houden met lay-out. Leg de focus vooral op de tekst. Pas daarna moet de lay-out aan de orde komen,

  7. Het concept van de WebQuest beoordeelt de student eerst zelf met de "WebQuest meetlat" - dat via deze link is te bereiken - als een eerste zelfevaluatie.
    Deze meetlat (checklist) is - wanneer deze goed wordt ingevuld - een prima instrument om te zien of de webquest / webkwestie aan alle minimum voorwaarden voldoet.
    Een andere optie kan zijn, dat andere studenten de beoordeling (met de meetlat) uitvoeren.
    In ieder geval moeten er nu aanpassingen in het concept plaats vinden.
    Bij voorkeur weer terug naar het begin van stap 6, tenzij de student tevreden is.

  8. Nu wordt de concept-versie naar de begeleidende docent (u) gestuurd.
    Die beoordeelt ook met de "WebQuest meetlat" of de WebQuest aan de minimum eisen voldoet.
    Indien nodig wordt het concept aangepast en weer ter beoordeling aan de docent voorgelegd.

  9. Uiteindelijk zullen student en docent tevreden zijn over het resultaat. Geef de student een beoordeling.

  10. Laat dan de student op  www.webkwestie.nl de meetlat volledig in te vullen en daarna het (word) document op te sturen.

  11. De aanmelding komt bij webkwestie.nl binnen. Nu volgen in principe dezelfde stappen vanaf punt 7, maar omdat (u als) de docent de webquest heeft beoordeeld, zal het goedkeuren ervan niet zo'n probleem moeten zijn (toch?).

  12. Als de WebQuest wordt goedgekeurd krijgt de student een toegangscode. Een groot deel van de WebQuest zal dan al online staan en kan de student nog de "finishing touch" doen. U zou als docent de student bonus-punten kunnen geven indien de WebQuest ook daadwerkelijk in de digi-theek wordt opgenomen.
    Maar let op: sommige van uw (hogeschool)  collega's denken dat ze dan het gehele beoordelingsproces wel aan www.webkwestie.nl kunnen overlaten. Dat  zal echter niet gebeuren. Dat wordt gauw genoeg gemerkt aan de kwaliteit van het ingezonden werk.

Heeft u zelf een ander stappenplan in gedachten? Neem gerust contact op. Er valt altijd over te praten.

Klik op n van de bouwstenen links om meer over zo'n onderdeel te weten te komen.

Laatst bijgewerkt op:  dinsdag 19 januari 2010 door John Demmers

| Home

| Inleiding | OpdrachtVerwerking | InfobronnenBeoordeling | Afsluiting |

| Leerkrachten pagina | WebKwestie Digitheek |

Naar een idee van Bernie Dodge, Rijksuniversiteit van San Diego (USA)